הפוליטיזציה תימשך: הממשלה תאשר את מינוי מנכ"ל רשות השידור

‎‎החלטת ועדת הכלכלה עומדת בניגוד למסקנות דוח מבקר המדינה על רשות השידור ■ ח"כ איתן כבל: "זה הישג חשוב" ■ עוד הוחלט כי תפקיד מנכ"ל רשות השידור לא יפוצל לשניים ‏

ועדת הכלכלה החליטה היום (ד') כי מעתה הממשלה היא שתאשר את מינוי מנכ"ל רשות השידור - ולא השר הממונה כפי שהחוק קבע עד כה.

על כך מסר היום ח"כ איתן כבל: "זהו שינוי משמעותי מאוד, שכן עכשיו למנכ"ל הממונה לא תהיה תלות באדם אחד. הוא לא יהיה חייב רק למישהו אחד ויהיה כפוף ליותר אנשים. זה הישג חשוב".

‏הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת החינוך והתרבות של הכנסת המשיכה היום בדיונים להכנה לקריאה שנייה ושלישית של ההצעה לתיקון חוק רשות השידור, במסגרת קידום הרפורמה ברשות.

‏במסגרת הדיונים דנה הוועדה בסעיפים הנוגעים למינוי מנכ"ל רשות השידור. הוועדה הציעה כי המועצה תמנה את המנכ"ל, באישור השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור.

ח"כ כבל אמר כי משמעות ההצעה היא השארת הפוליטיקה בתוך רשות השידור. "דבר זה משאיר את החוק כפי שהיה בעבר", אמר כבל, "אי-אפשר לקרוא להוצאת הפוליטיקה מרשות השידור, ויחד עם זאת להשאיר את הסעיף הזה כפי שהוא נכתב על כנו. אסור שיהיה סעיף כזה. צריך להוציא את המשפט 'באישור השר'".

‏‏ח"כ הורוביץ המשיך את דברי כבל ואמר כי "אנחנו רוצים לנתק את הרשות מהפוליטיקה - זה היה שורש החולי של רשות השידור. אני מסכים עם חבר הכנסת כבל. כך לדוגמה, אין שום סעיף שמחייב ניסיון ניהולי בתחום התקשורת. זה דבר לא תקין".

ח"כ כבל הציע כי המועצה תמנה את המנכ"ל באישור הממשלה ולא באישור השר, והוועדה אישרה את ההצעה.

‏כזכור, בשבוע שעבר התפרסם דוח מבקר המדינה, שקבע כי יש להפריד את הדרג הפוליטי מהתערבות ברשות השידור. לפיכך, ההחלטה שהתקבלה הבוקר עומדת בניגוד לדוח המבקר.

‏עוד אושר היום כי מנכ"ל רשות השידור ימונה לתקופה של 4 שנים, עם אופציה להאריך את כהונתו ב-4 שנים נוספות. כמו כן, הוחלט היום בוועדה כי תפקיד המנכ"ל לא יפוצל לשניים כפי שהוצע במהלך הדיון.

‏עוד אישרה הוועדה כי הממשלה תהיה רשאית לפזר את המועצה אם היא לא תמלא את התפקידים והחובות שהוטלו עליה בחוק.

‏הוועדה קיבלה גם את הצעתו של יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, ואישרה תקציב של 1.6 מיליון שקל לטובת שידורים באמהרית. כמו כן קיבלה הוועדה את הצעת יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אלכס מילר, להוסיף לחוק סעיף נוסף, לפיו 8 מיליון שקל מתקציב הרשות יוקצה מדי שנה לשידורי רדיו ברוסית.

‏הוועדה צפויה להיפגש מחר (ה') בשעה 11:30 ולהחליט על מספר נושאים שנויים במחלוקת, ביניהם הצעת האוצר לגבות אגרה על מסכי מחשב, עניין האחריות על ארכיון רשות השידור ועוד.

‏בתוך כך, מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, העביר היום מכתב לשר האוצר יובל שטייניץ, בו הוא דורש מקדמה של בין 10 ל-20 מיליון שקל על הרפורמה. "קיימת אי-ודאות מרובה בקרב העובדים, לא ברור מי יפרוש ומי יישאר, האווירה אינה מרנינה, והנפגע העיקרי הוא נושא ההפקה", כתב שקלאר לשטייניץ.

בכל הקשור לעיכוב בביצוע הרפורמה, כתב שקלאר כי "טרם אושר לרשות תקציב לשנת 2011, וההתלבטות קשה כיצד להכינו... כשתצא הרפורמה לדרך, ירצה הציבור לראות את ביטויה על המסך. לשם כך אנו זקוקים לתקציב". ‏‎‎‏