סיפוח שטחים יקנה לירושלים 1,600 יח"ד לזוגות צעירים

השטח שיסופח בעקבות צו להגדלת שטחה המוניציפלי של העיר, שנחתם בין שר הפנים, ישי לראש עיריית ירושלים, ברקת הוא בהיקף של 290 דונם המשמש היום שטח חקלאי בקיבוץ רמת רחל

שטח ל-1,600 יחידות שמיועדות למשפחות ולזוגות צעירים יצורף לירושלים בעקבות צו להגדלת שטחה המוניציפלי של העיר, שנחתם בין שר הפנים אלי ישי לראש עיריית ירושלים ניר ברקת. השטח יסופח מקיבוץ רמת רחל שמדרום לירושלים.

השטח שיסופח הוא בהיקף של 290 דונם המשמש היום שטח חקלאי בקיבוץ רמת רחל, המשוייכת לשטח המוניציפלי של מועצה אזורית מטה יהודה. לאחר סיפוח השטח תתאפשר הקמת שכונת מגורים חדשה במורדות שכונת ארנונה, שתכלול 1,600 יחידות דיור, במסגרת המדיניות העירונית בהובלת ברקת להגדלת היצע יחידות הדיור בירושלים, תוך דגש על פתרונות דיור למשפחות וזוגות צעירים.

כידוע, מזה שנה מנהיגה עיריית ירושלים מודל עירוני שמכונה 20:20:20, המפרט כללים לדיור בר השגה. במסגרת מודל זה דורשת העירייה אלמנט של דיור בר השגה בכל תוכנית בנייה של יותר מ-20 דירות, כך ש-20% מהדירות בכל פרויקט יהיו בשטח של 100 מ"ר ומחירם יהיה נמוך ב-20% משווי השוק של דירה מקבילה.

תכנון השכונה שתיבנה בשטח שיסופח לירושלים כולל שמירה על ערכי טבע, נוף וארכיאולוגיה ייחודיים ושילובים בשטחים הציבוריים הפתוחים, בשטחים לבנייני ציבור ובמגרשי הבנייה המתוכננים.

התוכנית כוללת שטחים למבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, תוך דגש על תכנון מרחב ציבורי איכותי, רחובות, כיכרות ושצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים). בעיריית ירושלים מציינים כי הקמת השכונה מאפשרת עמידה ביעדי תוכנית המתאר החדשה לירושלים לאספקת יחידות דיור בהיקף משמעותי ובזמן קצר יחסית, היות שמדובר בקרקע ציבורית. התוכנית תקודם על ידי מינהל מקרקעי ישראל, בשיתוף הוועדות המקומית והמחוזית, כשבתום התכנון ישווקו השטחים לבינוי.

שר הפנים, אלי ישי ציין: "מצוקת הדיור בישראל ככלל ובירושלים בפרט קשה מנשוא וחובתנו להעניק פתרונות לזוגות צעירים. המציאות בה דירה היא חלום הינה מציאות בלתי אפשרית. אני מגוייס לפעול לשחרור כל החסמים המונעים דיור במחירים סבירים. חובתנו לחזק את ירושלים, חובתנו לבנות בירושלים ואין כמו לבשר זאת לקראת יום ירושלים".

לדברי ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, "הקמתה של השכונה החדשה מהווה את המשך המהפכה העירונית. ירושלים היא העיר החלוצה והמתקדמת בקידום פרויקטים אשר מאפשרים פתרונות מגורים בהישג יד עבור אוכלוסייה צעיריה, יצרנית ובעלת פוטנציאל תרומה לעיר, שאנו רוצים שתישאר לגור בירושלים. הצעירים הם החמצן לעתידה של ירושלים ואין ספק כי למהפכה זו, יחד עם רפורמות נוספות בתרבות, בחינוך ובכלכלה יהיה תפקיד חשובה בבלימת ההגירה השלילית מהעיר".

כזכור, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה לפני כעשרה ימים 155 דירות חדשות לזוגות צעירים בירושלים כחלק משלוש תוכניות בנייה נפרדות שהומלצו על ידי הוועדה המקומית להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. התוכנית הראשונה שהומלצה להפקדה היא "מורדות מלחה", פרויקט בן 400 יחידות דיור, שמהן 80 דירות מיועדות לזוגות צעירים.

תוכנית זו, ביוזמת המינהל, אושרה להפקדה אתמול בוועדה המחוזית והיא ותיבנה בבנייה רוויה. התוכנית השנייה היא פרויקט ביוזמת האוניברסיטה העברית ברחוב הלח"י ל-200 יחידות דיור, מתוכן 40 יח"ד לזוגות צעירים. גם תוכנית זו היא בבנייה רוויה, בשישה מבנים בני 9-12 קומות. התוכנית השלישית היא תוכנית מתחם בליליוס בתלפיות, שכוללת תוספת של 175 יחידות דיור חדשות ל-175 יחידות מאושרות בתוכנית. תוכנית זו, ביוזמת קבוצת יזמים פרטיים, גם היא תיבנה במסגרת בנייה רוויה, כשמתוך הדירות החדשות, כ-35 יהיו מיועדות לזוגות צעירים. תוכנית זו אושרה להפקדה בוועדה המחוזית אתמול.