הבנקים לא יחויבו להעניק ריבית על הזכות בחשבון העו"ש

ועדת השרים לחקיקה דחתה את הצעת החוק על חודו של קול: 4 שרים נגד מול 3 שרים בעד ■ ח"כ שאמה: "שוב הבנקים והלוביסטים מרוויחים, והציבור הרחב משלם את החשבון"

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעת החוק על פיה תוענק ריבית על הזכות בחשבון העובר ושב, כאשר הצעת החוק נפלה על חודו של קול כשרוב של 4 שרים היו נגד אל מול 3 שרים שהיו בעד. המתנגדים היו שר האוצר, השר סטס מיסז'ניקוב, השר יעקב מרגי והשר בני בגין. בשרים שהיו בעד הצעת החוק היו השר כחלון, והשר יוסי פלד.

על פי ההצעה יחוייבו הבנקים לשלם ריבית על סכומים הנצברים בחשבון העובר ושב של לקוחותיהם מהשקל הראשון. בעקבות החלטת שרי ישראל ביתנו בישיבתם הבוקר להתנגד להצעת החוק, להצעה לא היה סיכוי לרוב. זאת, בנוסף להתנגדות בנק ישראל כפי שהובעה לאורך כל הדרך.

מדובר בכמה הצעות חוק שאוחדו שאותן יזמו יו"ר ועדת הכלכלה הנוכחי, ח"כ כרמל שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ומרכז הקואליציה בועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן.

בטרם עלתה הצעת החוק על שולחן ועדת השרים ניסה אקוניס להגיע להסכמה עם נציגי הבנקים הגדולים, נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים, במטרה לגבש הסדרים וולונטריים. על פי הסיכום, על מנת להגיע להחלטה משותפת שלא תעשה בחקיקה, הסכימו יוזמי החוק להשהות את תהליך החקיקה על מנת לבחון האם ההסדרים שיציעו הבנקים עולים בקנה אחד עם הצעת החוק.

לאחר שחלק מהבנקים הציעו הסדרים כאלה ואחרים ברוח הצעת החוק, ביקשו המציעים לבדוק את יישום אותם הסדרים אל מול ציבור הלקוחות. לאחר שחלפה חצי שנה ממועד תחילת היישום, התברר כי שווי ההטבות שהציעו הבנקים ללקוחות עומד על שקלים בודדים ללקוח. עוד עלה כי חלק מהבנקים מסרבים לחשוף את שיעור הריבית החיובית שהם נותנים בפועל וכמו כן, הם לא טרחו לעדכן את הריבית החיובית שנתנו על העו"ש בעקבות העלאת הריבית המשמעותית בחודשים האחרונים במשק.

לפיכך, ולאחר שהבינו כי הבנקים לא מתכוונים להציע הסדרים נוספים ובתום התייעצות עם המפקח על הבנקים, דודו זקן, החליטו היוזמים להביא את הצעת החוק לאישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה במטרה להשלים את הליך החקיקה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בנק דיסקונט הודיע היום באופן רשמי כי החל מ-1 ביולי יתחיל לתת ללקוחותיו ריבית על יתרות הזכות בעו"ש. הריבית תשולם באופן אוטומטי על יתרת זכות למן השקל הראשון ועד לסכום של 7,500 שקל. הריבית שתשולם תהיה בגובה של 80% מהריבית הנהוגה לגבי פיקדון יומי. זוהי תוכנית טובה יותר מזו של בנק לאומי המשלם 70% מהריבית על פיקדון יומי עד סכום של 5000 שקל. לאחר הפעלת התוכנית בדיסקונט יקבלו כ-90% מלקוחות הבנקים ריבית על יתרות זכות בעו"ש. הבנק היחיד שלא נותן לקוחותיו ריבית זכות הוא הבינלאומי.

ח"כ שאמה אמר בתגובה: "אני לא מתכוון לוותר. אשתמש בזכות לערר. החוק צודק. רק הלובי של הבנקים עבד שעות נוספות. שוב הבנקים והלוביסטים מרוויחים והציבור הרחב משלם את החשבון".