אי.בי.אי מובילה בקרנות האג"ח השקליות הקצרות

כך עולה מדירוג "גלובס" ומעלות לחודש אפריל ■ לאחרונה מורגשת התעוררות בקטגוריה זו, המנהלת כ-4.1 מיליארד שקל

התנודתיות בשוק המניות המקומי שולחת משקיעים רבים לאפיקים הסולידיים ביותר. בענף קרנות הנאמנות מדובר בעיקר על הקרנות הכספיות, אליהן מנותבים כספים המחפשים "לשבת על הגדר", אולם קיימות גם קרנות אג"ח שקליות קצרות, במח"מ של עד שנה, שמספקות פתרון ראוי ומתחרות בקרנות הכספיות ובפיקדונות הבנקאיים. יתרונות אלה נוגעים בעיקר למס הגלום בהשקעה בקרנות נאמנות פטורות ולעלויות שלהן.

כך, בהשקיעו בקרן מחויב המשקיע במס רק על הרווח הריאלי, אולם כיוון שהאינפלציה בשנה הקרובה צפויה להיות כגובה תשואת המק"מ לשנה, הרווח הריאלי יהיה נמוך או אפסי, ולא תיווצר חבות במס.

לגבי עלויות, השקעה בקרנות האג"ח השקליות הקצרות, או בקרנות המק"מ, כרוכה בדמי ניהול של 0.25%, בעוד שעל פיקדון מקבל לקוח בבנק כ-2%, והוא לא ניתן לקיזוז מול רווחים מניירות ערך אחרים, ולעיתים נדרשת "סגירה" של הכסף לתקופה.

השקעה ישירה במק"מ בכלל כרוכה בעלות גבוהה יותר - עמלת קנייה ומכירה בשיעור של 0.2% (0.1% על קנייה וסכום דומה על מכירה) ועוד מס של 15% על הרווח, שאם נניח כי יעמוד על כ-3% בשנה - הרי שסך העלות להשקעה ישירות במק"מ היא כ-0.65%.

על אף היתרונות שבהן, קרנות האג"ח השקליות לא זכו להתעניינות המשקיעים, עד שלאחרונה השיק פסגות את קרנות המק"מ שלו והחזיר קצת צבע ל"לחיי" הקטגוריה. נזכיר כי מדובר בקרנות שמשקיעות במק"מ אחד בלבד לשנה, ובשל פשטות המוצר הוא כבר זכה לגיוסים נרחבים של כ-1.6מיליארד שקל (בשלוש קרנות).

המתחרים לא איחרו להגיב והשיקו קרנות דומות. כך למשל, מציעה דש את "קרן דש חיסכון עם שער מיועד מארס 2012" המשקיעה באג"ח ממשלתיות שקליות לשנתיים, ומגדל שוקי הון השיקה את מגדל שער מיועד דו שנתי, אשר אינה מתחייבת להשקיע באג"ח ספציפית. התשובה של אקסלנס לקרנות המק"מ הגיעה בימים האחרונים, עם קרן חדשה שמשקיעה בכמה מק"מים, אך לא רק (אקסלנס מק"מ פרימיום ללא מניות).

מיטב ורוטשילד עם 4

על רקע התעוררות האפיק בחרנו החודש להציג את דירוג "גלובס-מעלות" לקרנות אלה. הקטגוריה מנהלת כ-4.1 מיליארד שקל, והיא חלק מקטגוריית הקרנות השקליות אשר ללא הכספיות מנהלות כ-19% מנכסי הענף. נציין כי קרנות אחרות העונות על מדיניות ההשקעות של השקליות הקצרות, אך סווגו לקטגוריה אחרת, אינן נכללות בדירוג זה, וגם כל הקרנות החדשות שאינן בנות 24 חודשים ומעלה.

דירוג S&P מעלות ו"גלובס" למנהלי קרנות הנאמנות בישראל, בוחן כבר למעלה מחמש שנים את ביצועי המנהלים והקרנות. מקרב קרנות אג"ח שקליות קצרות זוכה באפריל אי.בי.אי לדירוג הגבוה ביותר - 5 כוכבים, בזכות קרן שקלית מצטיינת אחת. קרנות החברה שבניהול עודד גל תמיד בלטו לטובה בדירוגי "גלובס-מעלות".

ב-4 כוכבים מדורגות קרנות מיטב שבניהול רפי ניב וקרנות רוטשילד שבניהול גיל נויברגר. גם למיטב ולרוטשילד יש רק קרן אחת שמדורגת בקטגוריה הזו. לשלושה כוכבים זוכים רוב המנהלים בדירוג - אלטשולר-שחם עם קרן אחת של ריבית משתנה, כלל פיננסים עם שתי קרנות, אחת מהן בריבית משתנה, אפסילון, מגדל שוקי הון (עם 3 קרנות) ואקסלנס.

את הדירוג סוגרות קרנות פסגות ודש, עם שני כוכבים (לכל אחת שתי קרנות מדורגות), והראל-פיא עם כוכב אחד בלבד.

כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות, עד חמש שנים של ביצועים בהתאם למדיניות הקרן תוך בחינות של 60,48,36,24 חודשים, וכן על מספר נתונים איכותיים בני כימות הנוגעים למנהל ההשקעות - ותק וניסיון, ביצועיו בעבר, העומס הניהולי על מנהל ההשקעות בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניותו לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים. דירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, וקרנות המשתייכות לקבוצה בה יש עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים לעיל. S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ולא מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהיא.

מוצג דירוג גלובס-S&P עבור קבוצת הסיווג "אג"ח בארץ שקליות בלבד, לטווח קצר עד שנה". עבור כל גוף מנהל חושב דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של כל הקרנות שהוא מנהל באופן ישיר בקבוצה זו (בנפרד מדירוגן של קרנות המנוהלות בניהול חיצוני של מנהל מתארח). הקרנות נבחנות בדירוג למול הקרנות הדומות להן ביותר. הציון עבור הגוף חושב כממוצע משוקלל של ציוני דירוג הקרנות, כך שגודלן של הקרנות משפיע: ככל שקרן גדולה יותר ציונה משפיע יותר. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים עפ"י ההתפלגות הבאה: 5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה. 4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה; 3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים; 2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים; 1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג נכסים מנוהלים,S&P מעלות

22
 22