נביעות מתקשה: המכירות צנחו והחברה עברה להפסד

רשמה ברבעון הראשון הפסד של 3.6 מיליון שקל ■ הרעה נרשמה בכל הפרמטרים הכספיים

הצרות ממשיכות לפקוד את חברת נביעות הנמצאת בשליטת (78.58%) החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), והיא חותמת את הרבעון הראשון של 2011 עם מעבר מרווח להפסד.

מכירות נביעות ברבעון הראשון של 2011 רשמו ירידה חדה של 8.36% והסתכמו ב-68.9 מיליון שקל, לעומת מכירות של 75.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2010. החברה רושמת הרעה בכל הפרמטרים הכספיים.

הרווח הגולמי של נביעות צנח ברבעון ב-18% והסתכם ב-22.8 מיליון שקל, שהיוו 33% מהמכירות - לעומת רווח גולמי של 27.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שהיוו 36.9% מהמכירות.

החברה מסכמת את הרבעון עם הפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010. בשורה התחתונה, החברה רושמת הפסד של 3.6 מיליון שקל.

חברת נביעות סובלת מתחרות הולכת וגוברת מצד חברות המשווקות מכשירים ביתיים לסינון מים, ובראשן תמי 4 הנמצאת בבעלות קבוצת שטראוס. לשם השוואה, ברבעון הראשון השנה רשמה שטראוס מים עלייה של 19% במכירות תמי 4, שהסתכמו ב-99 מיליון שקל, לעומת מכירות של 83 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

התחרות בשוק המכשירים הביתיים התחדדה לאחר שלפני חודשים אחדים נכנסה לתחום גם חברת אלקטרה מוצרי צריכה והשיקה סדרת מכשירים ביתיים לסינון וטיהור מים.

על פניו, לא נראה כי הרבעון השני מבשר טובות לחברת נביעות. בחודש אפריל שרר מזג-אוויר קר יחסית, ובסיכום 4 החודשים הראשונים של 2011, שוק המשקאות התכווץ. בעוד שבמותגי משקאות אחרים נרשמה עליית מחיר שפיצתה על חלק מהירידה הריאלית במכירות, המחירים בקטגוריית המים המינרליים נותרו ללא שינוי.

יתרה מכך, בסגמנט המים בטעמים, סגמנט רווחי יותר לחברת נביעות, המבצעים התרבו, והמחיר לצרכן נשחק. נראה כי נביעות נוטלת חלק פעיל במבצעים באמצעות מימון, ולא מדובר רק ביוזמה של הקמעונאים.

לפי נילסן, קטגוריית המים המינרליים רשמה ב-4 החודשים הראשונים של השנה ירידה ריאלית (כמותית) של 10%. בתקופה זו רשמו מכירות המותג נביעות צניחה של 6.5% במכירות לצרכן.

המספרים של נביעות
 המספרים של נביעות