ועדת הכלכלה תדון מחר בהשלכות פיצוץ צינור הגז במצרים

(עדכון) נציגי קבוצת מימן יגיעו לדיון ■ גורם רשמי בחברה האמריקנית המשקיעה בחברת הגז EMG: "יינקטו צעדי בוררות כנגד הממשלה המצרית כדי להבטיח את חידוש אספקת הגז לישראל"

מחר בשעה 12:00 יתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא השלכות פיצוץ צינור הגז בדגש על ההשלכות על משק האנרגיה של ישראל, כך נודע הערב (ב') ל"גלובס". הדיון יערך בהשתתפות נציגי קבוצת מרחב של יוסי מימן.

לדיון הוזמנו נציגי משרדי הממשלה השונים בתוכם משרד התשתיות הלאומיות, משרד החוץ, משרד האוצר, משרד הביטחון, חברת החשמל, יצרני חשמל פרטיים, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, חברות הפועלות בתחום חיפושי נפט וגז טבעי, חברת מרחב, התאחדות התעשייני.

ח"כ רוברט טיבייב הניח לפני כשבועיים בקשה מיוחדת על שולחנו של יור ועדת כלכלה, כרמל שאמה, בו דרש ממנו לקיים דיון בנושא השלכות של פיצוץ צינור הגז לישראל. "עד לרגע לזה לא עדכנו את ועדת הכלכלה האמונה על הסדרי ומשק האנרגיה של ישראל בדבר ההשלכות של פיצוץ צינור הגז. ראוי שייערך דיון מעמיק בסוגיות אלו. גם נבחרי הציבור רשאים לקבל הבהרות לגבי עתיד משק האנרגיה של ישראל", אמר ח"כ רוברט טיבייב.

בתוך כך, נודע היום כי המשקיעים האמריקניים בחברת הגז המצרית EMG יוצאים נגד הממשלה המצרית במטרה להבטיח את החזרת הזרמת הגז לישראל, כך הודיעה היום (ב') גורם אמריקני רשמי השותף ב-EMG לסוכנות הידיעות "רויטרס".

כזכור, אספקת הגז לישראל הופסקה לאחר שאירע פיצוץ בצינור הגז, מה שהוביל להפסקת באספקת הגז ממצרים לישראל מזה כחודש. במכתב ששיגרה חברת EGI האמריקנית, השותפה בחברה EMG, מסרה החברה כי היא דורשת הליך בוררות בינלאומי כנגד הממשלת מצרים על כשלונה בהגנת ההשקעה של החברה האמריקנית.

על פי המכתב, מאשימים המשקיעים האמריקניים את הממשלה המצרית ב"כישלונה לספק ל-EMG הגנה מלאה וביטחון מלא להשקעתם". החברה האמרינית דורשת בוררות לממשלת מצרים כיון שהפרה, לטענת המשקיעים, את ההסכם שלה עם האמריקנים. הליך הבוררות לממשלת מצרים עשוי להתקיים בוושינגטון בעוד כחצי שנה ועלול לגרום לממשלת מצרים לשלם פיצויים גדולים, כך על פי אותו גורם רשמי בחברה האמריקנית.

"אנו לא חושבים שקיימת החלטה פוליטית לעצור את אספקת הגז לישראל אלא קיימת בעיה בתהליך קבלת החלטות בממשלה המצרית", כך אמר אותו גורם רשמי שהתייחס לפיצוץ בצינור אספקת הגז לישראל שארע ב-27 באפריל.

EMG היא חברה פרטית הרשומה במצרים, ומשמשת כספקית הגז הטבעי השנייה לישראל. החברה הקימה צינור גז מאל עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. ב-2010 סיפקה EMG כ-40% מצריכת הגז של ישראל, כשהיתרה מגיעה מפרויקט "ים תטיס", הנמצא בבעלות נובל אנרג'י ושותפויות החיפושים של קבוצת דלק.

נזכיר כי לפני כשבועיים הודיעה אמפל כי מבחינה טכנית ניתן לחדש את ההזרמה. עם זאת, ההזרמה תחודש רק לאחר שממשלת מצרים תתגבר את אמצעי האבטחה וההגנה על מתקני הגז בסיני, כך שהזרמת הגז צפויה להתחדש לקראת סוף החודש.