"יוון צריכה הסדר חוב - או שיגיע חורבן כלכלי בכל אירופה"

"בארונ'ס": ליוון חוב חונק של 327 מיליארד דולר, והוא עומד להגיע ל-160% מהתוצר ■ הפתרון: "תספורת" של 50% למשקיעים והפסדים של עשרות מיליארדי אירו לבנקים

"אירופה צריכה לכפות על יוון הסדר חובות - ומהר". זוהי המסקנה של המגזין הפיננסי היוקרתי "בארונ'ס", בזמן שבאיחוד האירופי ובקרן המטבע הבינלאומית שוקלים את המשך הסיוע ליוון ובתוך המדינה עמוסת החובות גועשים הרחובות וצעירים קוראים להפלת הממשלה, בשל תוכנית הצנע.

לפי הניתוח של "בארונ'ס", הסדר החוב ביוון יכלול דחיית תשלומי ריבית והפחתת החוב של יוון בלא פחות מ-50%. מדובר בחוב של 327 מיליארד אירו, שלפי "בארונ'ס" יגיע כנראה ל-160% מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) של יוון.

ב"בארונ'ס" טוענים כי "אי-יכולת להגיע להסדר חוב מוסכם תחולל גם חורבן חברתי וחורבן כלכלי נוספים". האבטלה ביוון עומדת על 15% והכלכלה שרויה במיתון. "משחק על זמן עד חדלות פירעון ידחף את המדינה לשפל כלכלי, יצית עוד מהומות ויגרור את כל אירופה למיתון עמוק. הוא יכול גם לגרום להתפוררות המטבע האחיד ולערעור יסודות האיחוד האירופי עצמו", נכתב ב"בארונ'ס".

לפי "בארונ'ס" דחיית הסדר החוב רק תחריף את המצב, שכן כלכלת יוון ממשיכה להצטמק. "יהיו לכך השלכות אנושיות חמורות", אומר דיוויד גולדמן, לשעבר ראש יחידת מחקר האג"ח של בנק אוף אמריקה. "האבטלה עלולה להתקרב לרמה של ספרד, 20% כלליים, עם שיעור של כ-40% בקרב צעירים. ההגירה תעלה. כמה שירותים ציבוריים עלולים להיעצר, וההפגנות עלולות שוב להיות קטלניות".

משמעות הסדר החוב עם "תספורת" של 50% הינה הפסד של 160 מיליארד דולר לנושים, בעיקר בנקים אירופיים אך רבים מהם יוונים כמובן. "הבנק המרכזי האירופי, שמתנגד בתקיפות להסדר כלשהו, מחזיק 40-50 מיליארד אירו של אג"ח יווניות, ולכן הוא יזדקק לעוד הון כדי לספוג את המכה. הכסף יצטרך לבוא מהחברות העשירות של האיחוד, כמו גרמניה וצרפת. למדינות כאלה יש אינטרס אדיר במניעת מיתון אירופי, ובשמירה על האירו מכל פגע".

"בארונ'ס" מכנה את האפשרות שבה יוון תפרוש מהאיחוד האירופי "טרגדיה", ומדגיש כי השוק כבר מגלם הסדר חוב ביוון שכן אגרות החוב הממשלתיות שלה נסחרות יום ב-45-75 סנט לאירו, תלוי במועדי הפדיון שלהן.

יוון, מצידה, צריכה להמשיך עם צעדי הקיצוץ, העלאות מסים ומכירת נכסים ממשלתיים כדי לקצץ בגירעון שלה, לפי "בארונ'ס". אם המדינה תצליח להפריט חברות ב-50 מיליארד אירו, כפי שהיא מתכננת, הדבר ייתן לה דחיפה חשובה.

החוב של יוון הבעיה של אירופה
 החוב של יוון הבעיה של אירופה