מחזיקי אג"ח אינספייר יעמידו החוב לפירעון מיידי מותנה

יממשו את הפירעון אם לא יקבלו בשבועיים הקרובים כתב התחייבות מבנק הפועלים, קרן אוריגו והחברה, אשר יאפשר להם לטעון בעתיד כי בעסקת תדירגן בוצעה העדפת נושים לרעתם

"זה כמו פקק באמבטיה, שיוצאים ממנו עשרה חוטים לכיוונים שונים, ואם נמשוך את החוט שלנו, כל המים ייצאו", כך תיאר היום עו"ד גיא גיסין, בא כוחם של מחזיקי סדרה ב' של אג"ח אינספייר, את מצבם, באסיפת מחזיקים שהתקיימה היום.

חברת ההחזקות אינספייר , שבשליטת אבי ורטהיים (אחיינו של הטייקון מוזי ורטהיים), חייבת למחזיקי האג"ח כ-72 מיליון שקל. הללו טרפדו אמנם הצעת הסדר הכוללת תספורת של 95% מהחוב שהגיש בעל השליטה, אולם אין נכסים המשועבדים לטובתם. זאת בניגוד לשני הנושים העיקריים האחרים של החברה - בנק הפועלים וקרן אוריגו.

באסיפה, שאליה הגיעו כ-15 מחזיקי אג"ח, לא נכחו נציגי החברה, שהיו עסוקים באישור הדוחות הכספיים. גיסין תיאר את מצבם העגום של המחזיקים: "כולם מבינים שיש כאן חברה עם נושים מצד אחד והחזקות מצד שני, שגם להן יש נושים. החברה כבר הודיעה בעבר, שאין ביכולתה לעמוד בהתחייבות כפי שהן, והסיטואציה היא בעייתית. הפעולות שצריך לנקוט מתחלקות בין פעילויות לצורך הסדר לבין פעולות לצורך מימוש זכויות, ובתווך הזה אנו נמצאים. צריך למצוא את נקודת האחיזה, שתאפשר לנו לממש את הזכויות ולהיפגש עם כסף".

נקודת האחיזה שבה מנסים להיתלות מחזיקי האג"ח, היא עסקת תדיר-גן, אשר הושלמה ב-13 במארס השנה. במסגרת העסקה ויתרה אינספייר על הלוואות הבעלים שהעמידה לחברה, והבנקים מחקו חלק מחובות תדיר-גן כלפיהם בהיקף של 42 מיליון שקל. קרן פימי הזרימה סכום דומה לחברה והפכה להיות בעלת השליטה בה, ואילו אינספייר נותרה עם החזקה של 25% בלבד.

מחזיקי האג"ח טוענים, כי עסקה זו מהווה העדפת נושים המפלה אותם לרעה. אולם על-מנת להציג טענה זו בבית המשפט, עליהם לפנות אליו בבקשת פירוק - מה שמשול בעיני גיסין למשיכת הפקק באמבטיה. בקשה להעדפת נושים ניתן להגיש עד שלושה חודשים ממועד השלמת העסקה, קרי עד 13 ביוני. לאור זאת סיפר גיסין, כי הגיע להסכמה בלתי פורמלית עם בנק הפועלים, קרן אוריגו והחברה, ולפיה אלו לא יטענו בעתיד, אם תוגש בקשת פירוק, שהבקשה להעדפת הנושים מוגשת באיחור.

לאור זאת המליצו גיסין והנאמן למחזיקים, להעמיד את אג"ח החברה לפירעון מיידי, אשר מותנה בהסכמת בנק הפועלים, קרן אוריגו והחברה לוותר על זכות זו שלהם. הנאמן הסביר: "לאינספייר אין אינטרס לשבת ולדבר אתנו, בלי שיהיה לנו את הנשק הזה".

בתוך כך פרסמה אמש החברה-בת רבינטקס, היחידה שבה לאינספייר יש עדיין שליטה, את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון. מגמת הירידה בהכנסות נמשכה ברבעון זה, ואלו הסתכמו ב-46.6 מיליון שקל - היחלשות של 40% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ההפסד הנקי גדל ב-20%, ל-11.2 מיליון שקל. אינספייר סיימה את 2010 בהפסד של 88 מיליון שקל, ולה גרעון דומה בהון העצמי.