רם עמנואל: "אובמה לא קרא לחזרה לגבולות 1967"

רם עימנואל מגן על מדיניות אובמה כלפי ישראל: "הנשיא אינו תומך בשיבה לגבולות 67; קריאתו לבסס הסכם על גבולות אלה פירושה חילופי שטחים שיובילו לגבולות שונים מאלה של 1967"

רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן בשתי שנות הכהונה הראשונות של ברק אובמה ועתה ראש עיריית שיקאגו, נחלץ להגן על מדיניות הבוס שלו לשעבר כלפי ישראל, בעקבות האשמות של פוליטיקאים רפובליקניים שאובמה נוקט מדיניות שפוגעת ביחסי ארה"ב - ישראל.

במאמר אופ-אד שמתפרסם היום (ו') ב"וושינגטון פוסט", כותב עמנואל, כי הנשיא אינו תומך בשיבה לגבולות 1967. להיפך, קריאתו לבסס הסכם על גבולות אלה פירושה מו"מ על חילופי שטחים שיובילו לגבולות שונים מאלה של 67'.

"הנשיא אובמה, כמו כל אדם שלומד את המזה"ת, מבין שהחולות הנעים של שינויים דמוגרפיים באזור הנפיץ הזה פועלים נגד נגד פיתרון של שתי מדינות... השיתוק השביר שקיים היום אינו יכול להימשך", כותב עמנואל. "קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית נמצא על כף המאזניים בגלל גורמים רבים, לרבות אי-הודאות שנולדה מ'האביב הערבי', צמיחת האוכלוסיה הפלסטינית, מאמצים חד-צדדיים להקים מדינה פלסטינית מוכרת וההתקדמות הטכנולוגית בתעשיית הנשק".

"זו הסיבה לכך, שכבר מיומו הראשון בתפקיד משקיע הנשיא כל כך הרבה בעידוד מו"מ משמעותי בין ישראל לרשות הפלסטינית", מוסיף עמנואל. "את המטרה שלו חלקה שורה של מנהיגים ישראליים ואמריקניים: שתי מדינות, המדינה היהודית ישראל, ופלסטין מדינת העם הפלסטיני, שיחיו זו בצד זו בשלום ובביטחון".

"מחויבות עמוקה להצלחתה של ישראל"

עמנואל מדגיש במאמר את הרקע האישי שלו, אולי כדי לתת יתר תוקף לדעותיו: "בזמן הקצר שאני מכהן כראש עיריית שיקאגו... ציפיתי להתמקד במערב התיכון, לא במזרח-התיכון. אך כאמריקני וכבנו של מהגר מישראל, יש לי מחויבות עמוקה ותמידית לקיומה, ביטחונה והצלחתה של ישראל".

הכותב מדגיש את תרומותיו של אובמה לאינטרסים של ישראל: "הקשבתי לנאום הנשיא על המזה"ת. שמעתי אותו מאשש את מחויבותו החזקה לביטחונה של ישראל ולרווחתה. הוא אמר שהיחסים בין ארה"ב לישראל אינם ניתנים לערעור. הוא אמר שהסכסוך אינו יכול להיפתר באמצעות פעולות חד-צדדיות או הצבעה באו"ם להקמת מדינה פלסטינית, אלא רק באמצעות מו"מ בין שני הצדדים".

"הנשיא אמר עוד, שאי אפשר לצפות שישראל תנהל מו"מ עם רשות פלסטינית שחובקת את חמאס, ארגון טרור שמחויב להשמיד את ישראל", מוסיף עמנואל. "אובמה אישש את מחויבותו ליתרון הצבאי האיכותי של של ישראל. הוא אמר שמדינה פלסטינית עצמאית חייבת להיות מפורזת, ושאת ביטחון ישראל יהיה צורך להמחיש לפני שתושלם נסיגה ישראלית מדורגת. לא ייתכן שלום שלא ייתן לישראל את היכולת להגן על עצמה, אמר אובמה".

עמנואל מציין, כי קטע נאום אובמה שקיבל את התהודה הרבה ביותר היה על קווי 67, כדלקמן: "גבולות ישראל ופלסטין חייבים להיות מבוססים על קווי 67, עם חילופי שטחים מוסכמים, כך שלכל מדינה ייקבעו גבולות ברורים ומוסכמים".

"הנשיא נתן ביטוי לתפיסה ששימשה בסיס לכל מאמץ רציני לפתרון הסכסוך מאז המו"מ שהתנהל בחסותו של הנשיא ביל קלינטון ב-2000", כותב עימנואל. "הוא הזכיר לנו שכל נשיא בבית הלבן ומנהיגים נבחרים רבים בישראל הכירו בכך שגבולות הן אחת מנקודות המוצא למו"מ, לא נקודת הסוף".

"אובמה מחויב לביטחון ישראל"

עמנואל מוסיף עוד: "הצהרה זו אין פירושה שיבה לגבולות 67. שום פיתרון בר-ביצוע אינו צופה זאת. חילופי שטחים מספקים את הגמישות הנחוצה לקבוע גבולות בטוחים ובני הגנה ולהתייחס לשאלת ההתנחלויות".

"כפי שאובמה אמר בנאומו בוועידת אייפא"ק, המשמעות היא, שהצדדים עצמם, ישראלים ופלסטינים, ינהלו מו"מ על גבולות שיהיו שונים מאלה שהיו קיימים לפני 4 ביוני 1967", אמר עימנואל.

הוא חולק שבחים חמים לאובמה בגלל מדיניותו כלפי ישראל. למשל: "הנשיא שאותו אני מכיר ושעבדתי למענו מחויב עמוקות לשלום ולביטחון לישראל, מדינת היהודים. ראיתי כיצד הוא מקיים מחויבויות חסרות תקדים להמשך הייתרון הצבאי האיכותי של ישראל, ייתרון שהוא חיוני לביטחונה של ישראל בסביבה המסוכנת שבה היא נמצאת".

"שום נשיא אמריקני אינו יכול, או צריך, לנסות להכתיב את תנאי השלום לישראל, בעלת הברית האיתנה שלנו; רק ישראל יכולה לעשות זאת, וזה עיקרון שאובמה שב וחזר עליו", מציין עימנואל.

הוא מסיים באומרו: "כאמריקני וכיהודי, אני אסיר תודה שהנשיא הזה לא ויתר על המאמצים לנסות ולמצוא שביל שיחזיר את הצדדים לשולחן הדיונים".