בכיר ב'פד': "יש להגדיל יחס הלימות ההון בבנקים בארה"ב"

דניאל טארולו: "המוסדות הפיננסיים הגדולים חייבים להחזיק ביתרות הון גדולות למקרה שיקרסו" ■ הפדרל ריזרב צפוי לדרוש מהבנקים הגדולים להכפיל את יחס הלימות ההון שלהם

המוסדות הפיננסיים הגדולים בארה"ב עלולים להידרש להגדיל את יתרות ההון שלהם כחלק מתוכנית של הפידרל ריזרב לעצור את הידרדרות הכלכלה המקומית ולהימנע ממשבר סאב-פריים נוסף. לדעתו של דניאל טארולו, בכיר ב'פד', ייתכן והבנקים הפיננסיים הגדולים באארה"ב יידרשו להחזיק ביתרות הון של 8%-14% מהנכסים שלהם, רמות הכפולות מהדרישות כיום.

טארולו התייחס בנאום אותו נשא במכון פיטרסון לכלכלה גלובאלית, בעיקר ל"מוסדות פיננסיים החשובים מבחינה מערכתית". לדבריו, "המוסדות הללו, אשר כוללים 36 בנקים גדולים המחזיקים בנכסים בהיקף של מעל ל-50 מיליארד דולר, חייבים להחזיק ביתרות הון גדולות יותר למקרה ויחוו כישלון, אשר יגרום לאפקט דומינו ויטלטל את הכלכלה העולמית", כך דווח באתר מרקטווץ'.

לדברי טארולו, "הרגולטורים שוקלים מגוון צעדים וגישות כדי לקבוע כמה הון בדיוק על הבנקים הגדולים להחזיק כרזרבה". טארולו הסביר כי השיקולים כוללים התחשבות בגודל הבנק, יציבותו הפיננסית, ונתונים נוספים.

לדידו של טארולו, השיטה מאד פשוטה: "אם קריסה של המוסדות הפיננסיים החשובים למערכת יסב לכלכלה הגלובאלית הפסד הגדול פי חמש מההפסד שיוסב לה במידה ויקרסו החברות הלא-מערכתיות, אזי נדרוש שיתרות ההון שיחזיקו החברות המערכתיות הגדולות יהיה גדול פי חמישה מהיתרות בהן מחזיקות החברות הלא-מערכתיות".

מנגד, טארולו גם מודאג כי "הבנקים הגדולים יעניקו פחות הלוואות בעקבות הדרישות החדשות להלימות הון". אולם, טארולו ציין כי "במידה והבנקים הגדולים ירגישו שזה לא משתלם לתת הלוואות לציבור, בל נשכח שיש בארה"ב מספיק בנקים קטנים".

טארולו אמר את דבריו ברקע עבודת מטה של הרגולטורים ב'פד' לוודא כי המוסדות הפיננסיים הרלוונטיים במדינה - בנקים, ומוסדות פיננסיים דוגמת קרנות וחברות ביטוח - עומדים בדרישות הון מסויימת, כדי להימנע ממשבר נזילות. במסגרת העבודה משתף הפדרל ריזרב פעולה גם עם רגולטורים מחוץ לארה"ב.