דיווח: גולדמן זאקס יציג "חורים" בחקירת הסנאט נגדו

ה"וול סטריט ג'ורנל": גולדמן זאקס ישחרר מסמכים המצביעים על כשלים בחקירת הסנאט האמריקני כנגדו ■ הבנק מואשם בהונאת לקוחות ומניפולציות שוק במשבר הסאב-פריים ב-2008

בנק ההשקעות גולדמן זאקס מתכוון להדוף את טענות הסנאט האמריקני בדבר מעורבותו הפעילה במשבר המשכנתאות בארה"ב. הנהלת גולדמן מתכוונת לעשות כן על ידי שחרור מסכמים מחקריים לציבור, אשר אמורים להצביע על כשלים מתמטיים ואי-דיוקים של אנליסטים, כפי שעולה ממסכמי הסנאט, כך מדווח היום ה"וול סטריט ג'ורנל".

נזכיר כי גולדמן זאקס, בנק ההשקעות החמישי בהיקף נכסיו בארה"ב, קיבל צו ממשרד התובע המשפטי בניו-יורק הדורש מהבנק למסור מידע על פעילותו טרם המשבר הכלכלי של 2008. הצו נשלח על רקע חקירה של תת-ועדה של הסנאט האמריקני, אשר בוחנת את השפעתן הפעילה של הפירמות בוול סטריט על קריסת שוק הדיור בארה"ב, שהוביל למשבר הסאב-פריים ב-2008.

במסגרת החקירה המדוברת, הואשם בנק ההשקעות בהונאתם של לקוחות ובביצוע מניפולציה בשוק. בדו"ח החקירה של הוועדה נכתב גם שגולדמן "השתמש בפוזיציות שורט נטו כדי להרוויח מהירידה בשוק המשכנתאות". גולדמן יצר, שיווק ומכר ניירות ערך מסוג CDO בדרכים שיצרו ניגודי אינטרסים בינו לבין לקוחותיו, ולעתים אף הניבו לבנק רווחים "מאותם המוצרים שגרמו הפסדים משמעותיים ללקוחותיו".

"אנחנו לא מגיבים כרגע על ענייני רגולציה ספציפיים או סוגיות משפטיות, אולם יש לציין כי צווים הם חלק שגרתי מתהליך לבקשת מידע על תהליכים - וכמובן, כאשר נקבל את הצווים נשתף עימם פעולה באופן מלא", התייחס לדיווחים דוויד וולס, דובר גולדמן.

משמעות הצו היא כי הבנק נדרש לספק את מידע אודות פעילותו, אולם אין הדבר אומר כי תתבצע חקירה פלילית נגד גולדמן בזמן הקרוב. אנליסטים ציינו בשבוע שעבר כי "הם לא מצפים לתביעה פלילית נגד הבנק".