שופט פסל את עצמו מלדון בתיק לאחר שהתקבל ערעור על החלטתו

השופט צבי כספי לא ידון בתיק לאחר שאחד הצדדים ערער למחוזי על החלטתו, והיא התקבלה בהסכמת שני הצדדים ■ תגובת הנהלת בתי המשפט: "אין לו יכולת לשנות את דעתו הקודמת"

‎‎כיצד נוהג שופט כאשר ערעור על החלטתו מתקבל בערכאת גבוהה ממנו? פוסל את עצמו מלדון בתיק ומטיל את האשמה על התובע. כך לפחות החליט לאחרונה שופט בית המשפט השלום בתל-אביב, צבי כספי, לאחר שאחד הצדדים בתיק בו הוא דן עירער למחוזי על החלטתו, והיא התקבלה בהסכמת שני הצדדים.

הרקע לדברים הוא תביעה שהגיש הבינלאומי ליסינג נגד חברת שביט תעשיות בהליך של סדר דין מהיר. בהליך כזה לא ניתנת לצד שכנגד אפשרות להתגונן, אלא רק על-ידי אישור בית המשפט. השופט כספי לא נתן אישור כזה ופסק למעשה לטובת התובע. אלא ששביט, המיוצגת על-ידי עו"ד ארנון גרפי, החליטה להגיש על החלטתו של השופט כספי ערעור, בטענה כי שגה בהחלטתו.

כאשר הגיע הערעור למחוזי, לידי השופטת שרה ברוש, היא הציעה לצדדים להגיע להסכמה ולאשר את בקשת הערעור של שביט, מבלי שאף אחד מהצדדים יודה בטענות שכל אחד מהם העלה. בהתאם להליך אמור היה התיק לחזור שוב לדיון מחדש אצל השופט כספי, והפעם תוך אפשרות לשביט להעלות את טענותיה ולהתגונן נגד טענות הצד שכנגד.

‏אלא שהחלטת הצדדים, ובעיקר החלטתו של התובע לוותר על הפסיקה, לא מצאה כל-כך חן, ככל הנראה, בעיני כספי, והוא החליט לפסול את עצמו מלדון בתיק.

"הואיל והערעור התקבל על דעתו של בא-כוח התובע, הוא המשיב בערעור, היינו ללא כל נימוקים ובהסכמת הצדדים. ממילא אין לי ידיעה מה היה הפגם שנפל, אם נפל, בהחלטתי נשוא הערעור. בנסיבות אלה נותר אני בעמדתי הקודמת, ואין כל טעם שאדון בתיק זה פעם נוספת. מה עוד שהתברר שבא-כוח התובע אינו שבע-רצון מהחלטתי גם כשהיא לטובתו, ומוכן לוותר עליה כלאחר יד. לאור זאת אני פוסל את עצמי מלדון בתיק ומעבירו לקביעת שופט אחר", כתב כספי בהחלטתו.

‏מדוברות בתי המשפט נמסר: "ההחלטה מדברת בעד עצמה, אולם מבקשים להבהיר כי השופט צבי כספי פסל את עצמו מאחר שלא ברור לו מדוע התקבל הערעור; בהיעדר נימוקים להחלטת הערעור, אין לו יכולת לשנות את דעתו הקודמת".