אולמרט: "תמיד היינו באוברדראפט; הנסיעות לחו"ל לא היו תענוג"

(עדכון) - ראש הממשלה לשעבר בעדותו: "אני לא יכול להשתחרר מהמועקה שרודפת אותי כשאני חושב במה מאשימים אותי, מול מה שעשיתי לארגונים האלה במסירות שאין כמותה"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נסע לחו"ל כ-300 פעם בשליחות ארגונים ציבוריים, כדי להשתתף בהרצאות ובאירועי התרמות מטעמם - כך העיד היום (ב') אולמרט ביום השלישי לעדותו, במסגרת המשפט שבו הוא מואשם בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"לא תענוג גדול"

לדברי אולמרט, "הנסיעות הללו לא היו תענוג גדול, ומעולם לא ביקשתי משום ארגון להזמין אותי לא לניו-יורק, לא לפריז ולא להוואי".

אחרי היומיים הראשונים של עדותו, שעסקו באופן כללי בקריירה הפוליטית שלו ובכהונתו כראש הממשלה, החל היום אולמרט להשיב פרטנית לאישומים המופנים נגדו.

בתשובותיו לשאלותיה של עו"ד נוית נגב, מצוות הסנגורים שלו, התייחס אולמרט לנסיעותיו הרבות לחו"ל ולאישום בדבר החשבון הסודי שנוהל עבורו בסוכנות הנסיעות ראשונטורס, שבאמצעותו מומנו נסיעות פרטיות שלו ושל בני משפחתו.

"היה חשוב לי לנסוע ולייצג את העניין הישראלי", אמר אולמרט בעדותו, "ראיתי בזה שליחות מהמעלה העליונה. אתה נפגש עם מוקדי הכוח האמיתיים שיכולים לשרת את העניין הישראלי. ברב המקרים זה לא היה תענוג גדול. באמת ראיתי בזה שליחות וייעוד. ראיתי בזה משהו שנותן טעם לכוח שהתפקידים שלי נתנו".

ראש הרכב השופטים, השופטת מוסיה ארד, העירה כי "מי שנוסע כל-כך הרבה גם לא סובל". "מי שנוסע כל-כך הרבה ורואים את סדר היום שלו, תענוג גדול זה איננו", השיב אולמרט, "ב-300 הנסיעות לא תראו פעם אחת שסיימתי את התפקיד ביום חמישי ואמרתי אני אשאר עוד יומיים לשכב על הגב, לנוח. הייתי נוחת בניו-יורק, באוטו מחליף את הג'ינס לחליפה, כי לא היה לי זמן להתארגן לפגישה הראשונה. מופיע 12 פעמים ביום הזה - ואז חוזר".

"היינו באוברדראפט"

אולמרט נשאל על-ידי עו"ד נגב מה היה יחסו לנקודות שנצברו עבורו בשל נסיעותיו המרובות. "מאז שחדלתי להיות עורך דין", השיב אולמרט, "חייתי ממשכורת שבוודאי במושגים של משכורות בישראל היא היתה ראויה, אבל כשאתה מדבר על 4 ילדים, וכל אחד לומד באוניברסיטה, ואחד לומד בניו-יורק, ואחד בצרפת, זה היה מאוד מכווץ, מאוד לחוץ. תמיד היינו באוברדראפט".

לדברי אולמרט, "מעולם אף אדם לא שמע ממני שאני מבקש ממנו שיצבור עבורי עודפי כספים. פעם ראשונה ששמעתי על זה היתה כשבאו לחקור אותי, כשהאדמה רעדה והשמיים נפלו, והייתי צריך להפסיק להיות ראש ממשלה. עד 2007, כאשר ועדת האתיקה של הכנסת התייחסה לנושא לראשונה, היה ברור שבני משפחה יכולים לנסוע על חשבון נקודות זכות שצברו בטיסות שמומנו על-ידי ארגונים שעל חשבונם טסתי".

אולמרט העיד כי קשריו עם עובדי סוכנות ראשונטורס היו רופפים, והסתכמו בלחיצת ידיים פעמים ספורות. "בנסיעות הפרטיות הייתי מבקש שיזמינו לי כרטיס, באיזשהו שלב שולה זקן היתה אומרת לי הצטבר חוב עבור ראשונטורס. הייתי נותן צ'ק ומשלם על החשבון.

"מה שאני ידעתי שיש בראשונטורס זה חשבון אישי פרטי שאמור לכסות את נסיעותיי הפרטיות בלבד. כשהיו אומרים לי שצריך לשלם, שילמתי. לא משהו שחרג מהנוהל שהיה קיים עם רופא השיניים שלי או חנות המכולת במושבה הגרמנית. אני בכלל לא עסקתי בכל הבוכלטריה הקטנה הזו. לא עסקתי בהתחשבנות כמה עלה, כמה לא עלה".

"מה נפל עליי"

עוד סיפר אולמרט על הדיאלוג שלו מול רעייתו עליזה בעניין הנסיעות הרבות לחו"ל. "כשהפכתי לראש ממשלה התגובה הספונטנית של עליזה היתה 'אוי, מה נפל עליי'", סיפר, "יש נסיעות כשיש מעמדים טקסיים, וזה מתחייב. כשהייתי שר התמ"ת אז הייתי צריך לומר לה 'אני מאוד מבקש שתסכימי', והיה דרוש שכנוע. היו מקרים שהיה חשוב לי לא להיות לבד, בהתחשב בעומס ובנסיבות של הנסיעה".

לדבריו, "היו גם מקרים שעליזה נסעה, והארגון לא מימן, כי מצאנו פתרון שהארגון לא יממן. זה היה על חשבון הנקודות שלנו".

אולמרט הדגיש שוב ושוב כי לא עסק בשאלות מימון הנסיעות. "זה נשמע לי הזוי, אתה שר שאחראי על מינהל מקרקעי ישראל, רשות השידור, חבר הקבינט, חבר הוועדה למשא-ומתן, נוסע לשליחויות מיוחדות, לא נכנסתי לזה. אני לא יודע איפה הנסיעות רשומות. פה ושם רייצ'ל (ריסבי-רז) היתה שואלה אותי שאלות ספציפיות, והייתי מתייחס לשאלות הספציפיות. מישהו מעלה בדעתו שממלא-מקום ררש הממשלה יישב עם מחשבון ויעשה חישובים איך ומה?".

"רודפת אותי מועקה"

בנימת עלבון הטיח אולמרט על עצם הטענה שהתנהל באופן פלילי: "את נשמתי השקעתי כדי להרוויח מהם? במובן של כוונה פלילית להרוויח? את עלה רציתי לרמות? את אקי"ם? את הוועד למען החייל?".

הוא אף רמז כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא כמו מישהו אחר, לא עלה בדעתי לבקש מהם אגורה. אני לא יכול להשתחרר מהמועקה הזו שרודפת אותי כשאני חושב במה מאשימים אותי, מול מה שעשיתי לארגונים האלה במשך שנים במסירות שאין כמותה".