האבטלה ביוון עלתה ל-16.2%; מרקל: "גרמניה תתערב"

(עדכון) - מדובר באבטלה הגבוהה ביותר מאז הצטרפה יוון לגוש האירו ברק אובמה למרקל: "על גרמניה להוביל את חילוץ יוון" בינתיים: ההפגנות נגד תוכנית הצנע נמשכות

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה, אמר היום כי הנושים של יוון (כלומר בעלי אגרות החוב שלה) יצטרכו לתרום את חלקם "בצורה משמעותית" במסגרת חבילת החילוץ השנייה למדינה.

הדברים נאמרים ברקע נחישותו של שויבלה וקנצלרית גרמניה, להתערב יותר באישוש כלכלת יוון החלשה. זאת, ברקע נתונים עדכניים המעידים על עלייה משמעותית באבטלה ביוון, והחרפת המהומות האזרחיות במדינה ברקע תוכנית הצנע (על כך בהמשך).

שויבלה כתב ליו"ר הבנק המרכזי האירופאי, ז'אן קלוד טרישה, ולשרי האוצר של גוש האירו, כי יש להאריך את חיי האג"חים היווניות בכ-7 שנים, באמצעות הנפקת אג"ח חדשות תמורת אלה שקיימות במחזור. מדובר למעשה על הסדר חוב, או "תספורת" בלשון מנהלי ההשקעות. המהלך, כך מקווים ביבשת, יאפשר לכלכלת יוון להתאושש.

בחברות הדירוג יתייחסו למהלך כזה כאל פשיטת רגל, ככל הנראה. "מהלך שיציע לבעלי אגרות החוב הסדר הכולל הנפקת אג"ח חדשות תמורת אלה שיש בידיהם, בעלות מח"מים ארוכים הרבה יותר ייחשב לפשיטת רגל", נכתב השבוע באנליזה של חברת פיץ'.

התשואה על אג"ח יווניות ל-10 שנים עומדת כיום קרוב ל-16%.

אובמה: "על גרמניה להוביל את חילוצה של יוון"

על ידי קריאה למחזיקי האג"ח היווני לתרום חלק "מסוים" מערכן לטובת הצלת כלכלת יוון, שויבלה פותח מערכה מול ז'אן-קלוד טרישה, נציג הבנק המרכזי האירופי, אשר מתנגד למהלך. "או ששויבלה יירכך את אמירותיו, או שהבנק המרכזי האירופי יבחן מחדש את המלצותיו", אמר כריסטופר ריגר, אסטרטגי פיננסי בקומרצבנק AG בפרנקפרוט. "מישהו מהצדדים יצטרך לוותר בסופו של דבר".

גם הקנצלרית אנגלה מרקל, מסתבכת בעקבות התערבותה במהלכי החילוץ של יוון - מתוקף היותה של גרמניה הכלכלה הגדולה והחשובה באיחוד האירופי. אתמול שוחחה מרקל עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהאיץ בה להנהיג את מהלכי החילוץ של יוון, זאת בניגוד לדעות של פוליטיקאים גרמנים, הסבורים כי "מרקל עשתה מספיק".

"אם גוש האירו נמצא בסכנה, זה אינטרס גרמני - ואינטרס של כל מדינה אחרת גם כן - לעזור", אמרה מרקל אתמול בבית הלבן. "בשלב הנוכחי, ננקוט בפעולה עצמית, אבל באופן מבוקר".

בינתיים, מעוניין ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו לרכך את המהומות והמחאות האזרחיות ביוון עקב תוכנית הצנע שגיבשה הממשלה. מדד האבטלה היווני עלה ל-16.2% בחודש מארס (בהשוואה ל-15.9% בחודש פברואר), הגבוה ביותר מאז הצטרפה לגוש האירו.

מאז קיבלה את תוכנית החילוץ המקורית שלה, עלתה האבטלה ביוון מ-12% בלבד, לשיעור הנוכחי. מנגד, האבטלה בגרמניה עומדת על 7% בלבד - הנמוכה ביותר במדינה מאז 1991. כל זאת, כאשר הממשלה צריכה להחיל את תוכנית הצנע החדשה, הכוללת תוכניות הפרטה וקיצוצים בתקציב, בהיקף של מעל ל-70 מיליארד אירו בתוך עד שנת 2015.

תוכנית צנע וחבילת חילוץ חדשה

נזכיר כי בתחילת השבוע דיווח העיתון הגרמני "דר שפיגל" כי ממשלת יוון תזדקק לחבילת סיוע חדשה בשווי של יותר מ-100 מיליארד אירו, סכום גדול בהרבה מזה שהוערך שתזדקק לו בתחזיות מוקדמות. ניכר כי חבילת הסיוע של יוון עליה הסכימה הטרויקה (ECB, EU ו-IMF) בסוף השבוע עשוייה להגיע לשווי של 145.2 מיליארד דולר - ותתבסס, כפי שהיה צפוי, על סיוע חיצוני רב במהלך השנים 2013 ו-2014. הסיוע המדובר יגיע בנוסף לתוכנית החילוץ המקורית שגובשה ליוון בשנה שעבר, בהיקף של 110 מיליארד אירו (161 מיליארד דולר).