זיסאפל ל"גלובס": המלצות חייק - אסון לשוק התקשורת

זיסאפל: המסקנות ימנעו מכל שחקן קטן את היכולת להיכנס לשוק ■ המלצות חייק מדברות על יצירת שוק בו ייקבעו ע"י משרד התקשורת מחירים שיחייבו את בזק והוט למכור קווים למתחרים

יהודה זיסאפל, מבעליה של קבוצת בינת, ביקש להופיע בפני ועדת חייק על מנת להתריע על ההשפעות השליליות שעשויות להיגרם אם יאמצו את מסקנות הביניים שלה. בשיחה עם "גלובס" הביע זיסאפל דאגה עמוקה מאפשרות שהמלצות הוועדה יישארו במתכונת הביניים ולא יחול שינוי מהותי בכיוון של הוועדה.

כזכור, המלצות ועדת חייק מדברות על יצירת "שוק סיטונאי" - שוק שבו ייקבעו על ידי משרד התקשורת מחירים שיחייבו את בזק והוט למכור קווים למפעילים מתחרים. בתמורה יבוטל הפיקוח על תעריפי בזק ותבוטל ההפרדה המבנית שחלה על בזק והוט. התוצאה תהיה הקמתן של ארבע קבוצות תקשורת גדולות.

לדברי זיסאפל המתכונת הזו היא הרת אסון לשוק התקשורת בארץ והיא תיצור קבוצות תקשורת שימנעו מכל שחקן קטן את היכולת להיכנס ולהתחרות בשוק. הוא אמר שכבר היום חברות התקשורת הגדולות יוצרות קומבינות וחבילות שלא מאפשרות לשחקנים קטנים להיכנס לשוק, דבר שמוביל ליצירת קרטליזציה ומחירים מונופוליסטיים. עוד אמר כי החברות הגדולות יוצרות איחוד של שירותים רבים ללקוח, ובכך המפקח, כלומר משרד התקשורת, אינו יכול לפקח עליהם. התוצאה, לדבריו, תהיה גרועה לצרכנים וטובה מאוד לקבוצות הגדולות, בדיוק כמו שקורה בתחומים אחרים בכלכלה.

"חייבים להתעורר ולהתריע"

זיסאפל אמר שחייבים להתעורר ולהתריע מפני ההשלכות של ועדת חייק, וזו הסיבה שביקש להופיע בפניה. נציין שבינת מתחרה בשוק העסקי בבזק בינלאומי, ולכן ביטול ההפרדה המבנית בבזק עשוי לפגוע בה בצורה קריטית, שכן בזק תוכל לסבסד תנועה ללקוחות העסקיים תמורת מכירת שירותים, ובכך תפגע בצורה חמורה ביכולת להתחרות בה, שכן לבינת ולדומותיה אין תשתיות משל עצמן והן ייאלצו לקנות מבזק ומהוט את שירותי התשתית.