בעלי עניין מכרו מניות ישראליות בארה"ב ב-1.2 מיליארד שקל

בדיקת "גלובס": בשבועות האחרונים, ובעקבות תום עונת הדוחות הרבעוניים, גבר היקף המימושים, ומתחילת השנה הם כבר עומדים על יותר ממיליארד שקל

המומנטום השלילי לא עוזב את שוק ההון האמריקני. המדדים המובילים מאבדים גובה, כשמדד הנאסד"ק , למשל, כמעט איפס את העלייה שרשם מתחילת השנה. גם בעלי העניין בחברות הישראליות הנסחרות בארה"ב כנראה חשים בכך, וכפי שעולה ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין, חלק לא מבוטל מהם הגביר באחרונה את קצב מכירת המניות שברשותו.

וכך, בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בארה"ב מימשו מתחילת השנה מניות תמורת 365.8 מיליון דולר (ברוטו) או 1.2 מיליארד שקל, וזאת בהשוואה למימוש כולל בשווי של 272.8 מיליון דולר או 919 מיליון שקל בשנה שעברה. השוואה זו, ללא ספק, ממחישה את הגבהים דלילי החמצן אליהם נסק השוק, ואת הסיכוי שהקערה בשוק ההון האמריקני עומדת להתהפך.

בין המממשים הבולטים שפיזרו בשבועות האחרונים חלק ממניותיהם ניתן לציין את ירון אדלר, ממייסדי אינקרדימייל , שמכר מניות תמורת 2.8 מיליון דולר לאחר תקופה די ארוכה בה נמנע ממימוש החזקותיו בחברה. אדלר כבר אינו מכהן בתפקיד כלשהו בחברה, אך לאחר מימוש זה נותרו לו מניות בשיעור של 5.3% מהחברה (שווי של 3 מיליון דולר). עופר אדלר, בן דודו, נותר עם החזקה של 7.2%, לאחר שבתחילת השנה מכר מניות תמורת 6.8 מיליון דולר. בחברה אין כרגע בעלי עניין מוסדיים.

אינקרדימייל, המפתחת אפליקציות חינמיות עבור משתמשי דואר אלקטרוני, ומבססת את עיקר צמיחתה על הכנסות מפרסום מבוסס חיפוש מקוון, נסחרת כרגע לפי שווי של 66 מיליון דולר, לאחר שבשנה האחרונה הוסיפה לערכה 62%.

סגן יו"ר צ'ק פוינט מימש ב-10.9 מ' ד'

ומאינקרדימייל לענקית האבטחה צ'ק פוינט . ג'רי אונגרמן, סגן יו"ר בחברה, מקפיד מדי חודש לממש מספר מניות זהה (לפי תוכנית למכירה עיוורת של מניות), ומתחילת השנה מימש מניות תמורת 10.9 מיליון דולר. באותה תקופה עלתה מניית צ'ק פוינט בשיעור של 18% ושוויה הנוכחי הוא 11.3 מיליארד דולר.

מממש בולט נוסף הוא אלי פרוכטר, מנכ"ל איזיצ'יפ. פרוכטר מכר בחודש האחרון מניות תמורת 2.1 מיליון דולר, וזאת לאחר שאיזיצ'יפ נסקה בשיעור של 118% בשנה האחרונה, ושוויה הנוכחי הוא 909 מיליון דולר. איזיצ'יפ, המפתחת שבבים לנתבים של רשתות תקשורת, נסחרת כרגע לפי מחיר של 34.48 דולר - פי שלושה מהמחיר לפיו ביצעה הנפקה משנית לפני כשנה וחצי.

ארקין מימש בכחצי מיליארד שקל

ולבסוף, מורי ארקין, מבעלי העניין בפריגו , והמממש הפרטי הכבד ביותר של השנה הנוכחית. בפעם האחרונה שעדכנו אתכם, סך מימושיו של ארקין מתחילת השנה עמד על 106 מיליון דולר, ואילו עכשיו מדובר על 131 מיליון דולר (כחצי מיליארד שקל). פריגו, המפתחת ומייצרת תרופות ללא מרשם רופא, נסחרת לפי שווי של 7.9 מיליארד דולר - עלייה של 45% בשנה האחרונה.

נובה: כלל תעשיות מכרה, קרן השקעות אמריקנית קנתה

זה היה כמעט צפוי: לאחר שכלל תעשיות והשקעות (כת"ש) מקבוצת אי.די.בי החלה לפזר מניות של נובה בשוק ההון האמריקני, גופים מוסדיים החלו לאסוף אותן ואחד מהם הפך באחרונה לבעל עניין בחברת מכשירי לתעשיית המוליכים למחצה.

52
 52

ממסמך שהוגש אתמול לרשות ניירות ערך האמריקנית עולה, כי קרן ההשקעות הניו יורקית Invicta Capital Management הגיעה להחזקה של 5.1% מהון המניות של נובה, ובכך הפכה לבעלת העניין השלישית בגודלה בחברה הישראלית בניהולו של גבי זליגסון. כת"ש נותרה עם 8.3% מההון (לאחר שמכרה בשנה וחצי האחרונות מניות ב-16.6 מיליון דולר), ואילו קרן Federated Investors נותרה עם החזקה של 6.9%.

כניסה של בעל עניין חדש להשקעה בחברה ציבורית אינה דבר של מה בכך, ולרוב היא מצביעה על הערכתו כי קיים אפסייד במניה. Invicta, כך עולה מאתר הבית שלה, הוקמה לפני 3 שנים על ידי גרגורי וויבר, והיא מתמקדת בסקטור הטכנולוגיה ובחברות קטנות שיכולות להפוך לגדולות בתחומן. בדיקת "גלובס" מעלה כי הקרן מושקעת גם באלוט (Allot) הישראלית, בה יש לה החזקה של 3.5% כך שאינה מוגדרת כבעלת עניין.

נובה, המפתחת מכשירי מדידה לבדיקת עובי שכבות הסיליקון בתעשיית המוליכים למחצה, נסחרת כרגע לפי מחיר של 10 דולר למניה המשקף שווי חברה של 254 מיליון דולר - עלייה של 139% בשנה האחרונה. החברה נסחרת לפי מכפיל רווח די צנוע, 9.6, ומכפיל עוד יותר צנוע של 7 בניכוי קופת המזומנים שברשותה, ששווה 72 מיליון דולר. ארבעה בנקי השקעות מכסים כרגע את מניית נובה, והם כולם נוקבים בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד ממוצע של 13.56 דולר - תשואה של 36% על המחיר הנוכחי. "הנועז" מביניהם, Needham ושות', מציב למניה מחיר יעד של 16 דולר, פרמיה של 60% על מחירה הנוכחי.