תוקף הרישיון של ערוץ 9 הוארך ב-6 שנים

מועצת הכבלים והלוויין ציינה כי החלטתה כפופה להתחייבות של ערוץ 9 להחזיר את כל החובות שצבר בעשור האחרון וכן ללוות את התוכניות בפריים-טיים בכתוביות בעברית

מועצת הכבלים והלוויין החליטה היום (ה') להאריך ב-6 שנים את תוקף הרישיון של ערוץ 9 הנמצא בבעלות לב לבייב. המועצה ציינה כי החלטתה כפופה למספר תנאים, ובהם התחייבות הערוץ להחזיר את כל החובות שצבר ב-10 השנים האחרונות; וכן התחייבות לכך שתוכניות בפריים-טיים ילוו בכתוביות בעברית.

ההחלטה להאריך את הרישיון של ערוץ 9, הערוץ הייעודי בשפה הרוסית, התקבלה לאחר שבדיקה שערכה המועצה העלתה כי הערוץ עמד במרבית המחויבויות שלו. יחד עם זאת, הבדיקה העלתה כי הערוץ לא עמד במספר התחייבויות משמעותיות בתחום התוכן, ובעיקר בהשקעה בהפקות מקומיות ובתוכניות דרמה ותעודה.

בתגובה לדברים אלה מסר הערוץ למועצה כי חלק ניכר מהסיבות לאי-עמידתו בתנאי הרישיון "נבעה מחובות גבוהים שאינם פרופורציונלים לערוץ נישה".

עוד טען הערוץ כי מועצת הרשות השנייה הייתה צריכה לשנות את תנאי הרישיון ולהכיר גם "בעודף השקעה בהפקות מקור בשנים קודמות, חישוב ההשקעה בהפקות מקור מההכנסה נטו (ולא ברוטו) והכרה בהשקעה בהפקת תוכניות אקטואליה כחלק מההשקעה בהפקות מקור".

עוד החליטה המועצה כי 3.5 שנים ממועד הארכת הרישיון, תבחן המועצה את עמידת הערוץ בתנאי הרישיון, הוראות הדין והחלטות המועצה האחרונות הנוגעות להחזרת החובות, שבגינן הוסכם על הארכת הרישיון.

הצעירים עוזבים, המבוגרים מחוייבים

בתחילת החודש פורסם מחקר על שבחן את הרגלי הצפייה של האוכלוסייה דוברת השפה הרוסית, שנערך על-ידי לשכת הפרסום הממשלתית ומכון גיאוקרטוגרפיה. מהסקר עלה כי הצעירים יוצאי חבר העמים נוטשים את ערוץ 9 ואינם צופים בו כמו הדור המבוגר יותר.

עוד עלה מהמחקר כי 51% מבין קרוב ל-1,000 הנשאלים ציינו כי ערוץ 9 הוא ערוץ שהם צופים בו, ו-27% מהם ציינו אותו כערוץ ראשון.

כמו כן, 78% מהציבור המכונה "רוסי" בישראל צופה בערוץ 9 בתדירות כלשהי. עם זאת, מדובר ב-78% מבני ה-55 ומעלה לעומת 18% בלבד מהצעירים. צעירים לא בוחרים כמעט בכלל את הערוצים המשדרים ברוסית, גם הזרים, ורובם המכריע מעדיפים לצפות בערוץ 2.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, אמר כי "ב-10 השנים האחרונות עמד ערוץ 9 במרבית חובותיו ותרם תרומה של ממש לשילובה של אוכלוסיית עולי חבר העמים בציבוריות הישראלית ולהתערותם בחברה הכללית. הערוץ היטיב לתת ביטוי הולם לאורחות החיים בישראל, להווי החיים בישראל ולהוויה התרבותית והחברתית של ציבור דוברי הרוסית במדינת ישראל על מרכיביו וגווניו".