הסנטימנט השלילי לא מרפה: וול סטריט ננעלה בירידות

מדד ה-S&P ירד זה השבוע השישי ברציפות, הרצף הארוך ביותר מאז יולי 2008 ■ מדד הדאו ג'ונס ננעל מתחת ל-12 אלף נק' ■ מחיר הנפט ירד ב-2% למתחת ל-100 דולר לחבית

עוד שבוע נסגר בטריטוריה אדומה: וול סטריט ננעלה בירידות לאחר שפתחה את יום המסחר האחרון לשבוע באותה מגמה שלילית שרק הלכה והתגברה עם הזמן. מדד S&P 500 סגר שבוע שישי ברציפות של ירידות עם ירידה של 2.2% בסיכום שבועי- הרצף הארוך ביותר מאז יולי 2008. כך גם מדד הדאו ג'ונס שאיבד השבוע 1.6% וסגר היום שבוע שלילי ברציפות. מדד הנאסד"ק ירד ב-3.3% בסיכום שבועי. ברקע למסחר ניצבו החששות מפני חדלות פירעון של יוון וההאטה הכלכלית בארה"ב. עוד במוקד תשומת לב המשקיעים היום עמד נתון מאקרו בסין המצביע על האטה ביצוא, היצוא הסיני רשם עלייה של 19.4% בחודש מאי לעומת 29.9% בחודש אפריל. בגזרת הסחורות, מחיר החוזה על הנפט נסגר בירידה של כ-2% כאשר מחירה של חבית נפט אחת עומד על 99.29 דולר.

"התיקון בשווקים שנבע מההאטה בארה"ב קרוב לסיום, אבל עדיין צריך לראות כיצד תתפתח סוגיית המשבר ביוון", אמר לסוכנות בלומברג פרנק ווילינג, אסטרטג השקעות בכיר ב-Bankinvest.

יוון עדיין במוקד תשומת הלב של המשקיעים לקראת קבלת חבילת חילוץ, שר האוצר של גרמניה קרא היום באופן ברור למחזיקי האג"ח של יוון להשתתף בחילוץ המדינה עמוסת החובות. בנאום בפני הפרלמנט הוא אמר שמעורבות הסקטור הפרטי בחבילת הסיוע המתגבשת ליוון הינה "בלתי נמנעת", וזאת כחלק מהתוכנית להאריך את חיי האג"ח הממשלתיות היווניות ב-7 שנים ללא פיצוי בדמות תוספת ריבית; בתמורה, יוון תבצע רפורמות כלכליות מהותיות כדי לצמצם את החוב שלה. המשמעות היא שמחזיקי האג"ח של יוון - ובהם גם הבנק המרכזי האירופי המתנגד להסדר חוב - ייאלצו לשאת דחייה בתשלומי האג"ח. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

מדד S&P 500 נפל ב-5.5% מהשיא האחרון ב-29 באפריל על רקע נתונים כלכליים מאכזבים שהעידו על האטה בצמיחה בארה"ב. עם זאת, יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי אמר השבוע כי הוא צופה האצה בצמיחה במחצית השנייה של השנה, וסקר כלכלנים שפרסמה היום סוכנות בלומברג הראה כי גם אנליסטים בשוק חושבים שההאטה זמנית. כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.8% ברבעון הראשון, אך היא צפויה לצמוח ב-2.3% ברבעון השני וב-3.2% במחצית השנייה של השנה.

גם גזרת הסחורות בניו-יורק ריכזה עניין, מחירה של חבית נפט נסגר מתחת ל-100 דולר לחבית על רקע דיווח כי סעודיה מפירה את ההסכם עם אופ"ק ותגדיל את תפוקת הנפט באופן משמעותי בשבועות הקרובים.

הגירעון התקציבי הצטמצם בחודש מאי

בזירת המאקרו, השבוע היה דליל למדי, והוא גם ייסגר כך. היום פורסמו שעה לפני הפתיחה השינויים במחירי הייבוא והייצוא בחודש מאי: מחירי היבוא עלו במפתיע ב-0.2% בחודש מאי. למרות שהמחירים הפתיעו ועלו, מדובר בעלייה הנמוכה ביותר השנה. נזכיר כי הצפי עמד על ירידה של 0.6% במחירי היבוא.

בשעה 21:00 (שעון ישראל) פורסם הגירעון התקציבי של הממשל בחודש מאי, הגירעון התקציבי של ארה"ב עמד על 57.6 מיליארד דולר בחודש מאי. צפי האנליסטים עמד על גירעון של 59 מיליארד דולר. בתקופה המקבילה אשתקד עמד הגירעון התקציבי על 135.9 מיליארד דולר. ב-8 החודשים הראשונים של השנה, רשמה הממשלה האמריקנית גירעון של 972 מיליארד דולר, גירעון הגדול ב-8 מיליארד דולר מזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

The Travelers Companies Inc ריכזה עניין ומגיבה בירידות לאחר שהודיעה כי מזג האוויר הקשה בחודשים אפריל ומאי יגרום לחברה הפסד של כ-1-1.05 מיליארד דולר.

מבין המניות הבולטות היום בשוק, HP הגיבה להודעת החברה כי היא תתחל למכור את הטאבלט TouchPad שלה בארה"ב החל מה-1 ביולי. עוד בסקטור הטכנולוגיה, מניית נשיונל סמיקונדקטור רכזה עניין לאחר שהחברה פרסמה אמש דוחות רבעוניים עם ירידה בהכנסות וברווחים.

מניות הבנקים בארה"ב רכזו עניין על רקע החלטת הפדרל ריזרב להרחיב את מבחני הלחץ על הבנקים הגדולים. הפד מתכנן לבחון את התוכניות הכספיות השנתיות של הבנקים ובתוכן חלוקת הדיבידנד של כל בנק או תוכנית רכישת עצמית של מניות.