עו"ד מרדכי שנבל נבחר לנשיא לשכת המבקרים הפנימיים בישראל

זאת על רקע ניתוקה מהלשכה העולמית‏ ■ ‏שנבל, שכיהן עד כה כסגן הנשיא וכיועץ משפטי של הלשכה, יחליף בתפקיד את שלמה קלדרון שהיה נשיא הלשכה ב-14 השנים האחרונות

בדיוק במועד בו מבוטלת השתייכותה של לשכת המבקרים הפנימיים בישראל ללשכת המבקרים הפנימיים העולמית, הודיעה היום (א') הלשכה בישראל כי עו"ד מרדכי שנבל נבחר לנשיאה החדש.

לפני כ-3 חודשים הודיע הארגון העולמי כי הקשר עם הלשכה בישראל ינותק ב-12 ביוני, וזיכיונה יפוג בשל ניגוד אינטרסים. "גורמים רבים נכללו בהחלטה של ההנהלה העולמית", נכתב בהודעת הנשיא והמנכ"ל של הלשכה העולמית, ריצ'ארד צ'יימברס. "ההנהלה חשה כי סיום הקשרים הנוכחיים ישרת באופן הטוב ביותר את האינטרסים ארוכי-הטווח של הארגון ושל מקצוע הביקורת הפנימית בישראל".

‏ביטול הזיכיון של הלשכה בישראל ישפיע בעיקר על החלת נורמות וכללי מקצוע בתחום מבקרי הפנים, ובנוסף יוביל לניתוק הקשר עם חברות בחו"ל, להן נציגויות בארץ, בהן מכהנים מבקרים פנימיים.

‏בתוך כך, אמורה להכריז בשבוע הבא הלשכה העולמית על הקמת לשכה ייצוגית חדשה בישראל במקום הלשכה הנוכחית. ל"גלובס" נודע כי כבר כעת מתארגן גרעין שמתכוון להתמודד על הקמת הלשכה החדשה.

אלא שהיוזמה אמורה לקחת לא מעט זמן, והתהליך כרוך במאבק משפטי לא קל. בין השאר, יש צורך לאסוף מספר לא מבוטל של חתימות כדי להתחיל בתהליך, למנות ועדת היגוי ולהוכיח ללשכה העולמית כי הקבוצה החדשה ראויה לרשת את הלשכה הנוכחית.

‎‎שנבל במקום קלדרון

שנבל (70), שכיהן עד כה כסגן הנשיא וכיועץ משפטי של הלשכה, יחליף בתפקידו כנשיא את שלמה קלדרון, שהיה נשיא הלשכה ב-14 השנים האחרונות וימשיך לכהן כנשיא של כבוד.

‏‏בנוסף בחרה האסיפה הכללית של הלשכה מועצה חדשה, בה חברים 25 מבקרים פנימיים. בין היתר מונו מבקר המשרד לביטחון פנים, יצחק שגב; מבקר משרד האוצר, דני גבאי; המבקר הפנימי של פרטנר, יהודה מוטרו; המבקר הפנימי של סלקום, רו"ח אלי ניר; מבקרת הפנים של בנק ישראל, רו"ח שולה משלי; מבקר בנק דיסקונט, ניר אבל; מבקר בנק לאומי, ששון מרדכי; ומבקר שירותי בריאות כללית, אמיר ויזל. המבקר הפנימי של נס טכנולוגיות, שרון גוטיינר, מונה לדובר הלשכה.

סקר: יותר תקציב לביקורת פנימית

בתוך כך מסקר שערכה לשכת רואי החשבון לקראת כנס הביקורת הפנימית שיתקיים החודש, עולה כי מחצית ממבקרי הפנים שנשאלו סבורים כי קיימת עלייה בהיקף תקציבי או שעות הביקורת הפנימית בשנים 2009-2010.

‏‏‏המשתתפים התבקשו לציין את השינוי המשמעותי ביותר שחל בעבודתם מאז פורסמו כללי הממשל התאגידי של ועדת גושן, ועל כך ענו כ-60% שהם נמצאים בביצוע ובתכנון ביצוע ביקורת של פרויקט ‏‏ISOX‏ (יישום כללי הממשל התאגידי) בחברה; 17% ענו כי כבר ביצעו חלקים מהפרויקט; עוד כ-7% השתתפו בהיגוי הפרויקט; ורק 15% ענו כי הייתה ירידה בהיקפי עבודתם.

‏‏לשאלה האם הנך מזהה מגמה בהתייחסות ועדת הביקורת כלפי הביקורת הפנימית - השיבו 58.7% כי ועדות הביקורת נעשו תובעניות יותר, ו-40.2% ענו כי לא חל שינוי. רק 1% מכל הנשאלים ענה כי הוועדות נעשו מקלות יותר; ‏

בנוסף 62.3% ציינו כי ההנהלה מבקשת מהם סיוע רב יותר בהיבטים הקשורים למערך הבקרה ושאינם קשורים לביקורת הפנימית.