הקונסול האמריקני נפגש בקהיר עם ה"מרגל" במצרים

(עדכון) - גורם במשרד החוץ אישר כי בתיאום עם וושינגטון, נועד הקונסול האמריקני במצרים עם אילן גרפל ■ הוריו של גרפל: "אין לו קשר לזה. הוא במצרים בהתנדבות"

יממה אחרי פרסום דבר מעצרו של אילן גרפל במצרים בחשד ששימש מרגל לטובת ישראל, החלה גם ארצות-הברית להיות מעורבת בפרשה. בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט אישר הערב גורם במשרד החוץ כי הקונסול האמריקני במצרים נפגש עם הצעיר, שמחזיק באזרחות כפולה ישראלית-אמריקני: "אנחנו נמצאים איתם בקשר כל הזמן. בוושינגטון יידעו אותנו על הפגישה בין הקונסול לבינו".

מוקדם יותר העניקו הוריו ריאיון ראשון שבו התייחסו לפרשה בתוכנית "שש" עם עודד בן-עמי. בשיחת וידיאו מניו-יורק, שם הם מתגוררים, סיפרו על תחושת חוסר האונים ואי-הוודאות שעוררה הפרשה שצצה במפתיע.

בפתח הריאיון, אמרו זוג ההורים - איירין ודניאל - כי שוחחו עם בנם שעות ספורות קודם לכן וכי מקור המידע העיקרי שלהם על ההתפתחויות בפרשה הוא הדיווחים בכלי התקשורת: "היינו די מעודכנים אז לא היה לא הרבה מדי מה לספר לנו, חוץ מזה שעצרו אותי בתור מרגל של המוסד. אנחנו יודעים, כמובן, שאין לו שום קשר לזה. הוא נמצא במצרים בהתנדבות במסגרת הלימודים שלו. אילן נשלח לעבודה בקיץ שם למשך שלושה חודשים, ופעל יחד עם סוכנות אמריקנית המטפלת בפליטים".

שני ההורים אמרו כי הם מתקשים להבין כיצד נקלע בנם למצב זה: "כל הסיפור הזה הזוי לחלוטין. הוא נמצא שם לא כדי לקבל כסף, אלא בגלל הלימודים שלו. אין לו קשר למוסד והוא לא עובד שם ולא עושה שום דברים כאלה. הדבר היחיד שחשוב כרגע הוא לפתור את המצב הזה, כמה שיותר מהר".

איירין ודניאל סיפרו כי מאז התפוצצות הפרשה, לא זכו עד כה לסיוע מחלקת המדינה האמריקנית בנושא - אך הם מקבלים תמיכה מגורמים שונים. "אנחנו פעילים בפוליטיקה המקומית כאן ולכן מקפידים לענות לכלן שיחת טלפון. אנחנו לא יודעים מי מצלצל, אבל היו חברי קונגרס שסייעו לנו". השניים ציינו כי במהלך חייו, ביקר אילן במצרים שלוש פעמים - הן למטרות תיירות והן במסגרת לימודיו.

נפצע במלחמת לבנון ה-2

אילן גרפל עלה לישראל ב-2004, התנדב לשירות קרבי בצה"ל ונפצע במלחמת לבנון השנייה. הוא יליד ניו יורק, בוגר אוניברסיטת ג'ון הופקינס בבולטימור וידוע כציוני נלהב שהתנדב לשירות בצנחנים ונפצע בקרב בכפר א-טייבה שבדרום לבנון.

גרפל העלה לעמוד הפייסבוק שלו תמונות רבות מביקוריו השונים במצרים, ואפילו כתב שהוא "מרצה באל אזהר", האוניברסיטה האיסלאמית של קהיר. על פי המידע בעמוד הפייסבוק שלו, גרפל היה חלק מארגון פרו-ישראלי שהתרכז בקשרי עיתונות ב-2008, ןגם היה פעיל ב"קרן למען חיילי ישראל". בתקשורת המצרית מדגישים את העובדות האלה כמסמכים מפלילים.

המצרים מאשימים את גרפל בכך שמטעם המוסד הישראלי הוא עודד מפגינים בכיכר תחריר לנהוג באלימות במהלך ימי המהפכה נגד שלטונו של מובארק, כשבמרכז הייתה מטרתו הייתה "ליצור קרע בין העם לבין הצבא".

במשרד החוץ ממשיכים להכחיש את הדיווח וטוענים כי "התמונות נראית מפוברקות. מדובר בקשקוש". עם זאת, חוששים במשרד כי המצרים עצרו ישראלי תמים ומנסים להפוך אותו ל"שעיר לעזאזל".