סקר: 3% מהישראלים השקיעו השנה בנדל"ן, 33% רוצים להשקיע

סקר אינדקס מסטרקארד: ערוצי ההשקעה הפופולריים ב-2010 היו פיקדונות בנק, ניירות ערך וקרנות השתלמות ■ 30% אינם בעלי קרן פנסיה או ביטוח מנהלים

במה משקיעים הישראלים? ערוצי ההשקעה הפופולריים ב-2010 היו פיקדונות בנק, ניירות ערך וקרנות השתלמות, ורק 3% השקיעו בנדל"ן - כך לפי סקר אינדקס מסטרקארד, הסוקר מדי שנה את הרגלי השימוש של מחזיקי כרטיסי האשראי בישראל. הסקר בוצע על-ידי חברת TNS טלסקר עבור מאסטרקרד העולמית.

הנתון הלא פחות חשוב הוא שרק מחצית מהישראלים נהנים מחגיגת ההשקעות, כאשר 45% מהנשאלים בסקר לא ביצעו כל השקעה. נתון זה אגב, משקף ירידה של 7% ביחס לנתוני סקר אשתקד.

השקעה בניירות ערך, אגב, שמורה לגברים יותר מאשר לנשים, והיא אפיק השקעה המועדף על בני 50 ויותר, כש-36% מתוכם בחרו באפשרות זו. נשים נוטות להשקיע יותר בקרנות השתלמות.

ומה עם מט"ח? גם זה אפיק יחסית מתוחכם, כאשר ככל שההכנסה עולה, עולה שיעור המשקיעים בו: 11% מבין בעלי ההכנסה הגבוהה מהממוצע השיבו כי הם משקיעים במט"ח, לעומת 4.5% בעלי הכנסה ממוצעת או 5% שמשתכרים ברמה ממוצעת.

מבין בעלי ההכנסה הגבוהה שיעור גבוה יותר משקיעים בנדל"ן: 7%, לעומת 2% מבין אלה המשתכרים הכנסה ממוצעת ו-2% מהמשתכרים מתחת לממוצע.

חיסכון לעתיד: רק כ-60% חוסכים בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים

29% מהמשיבים אינם בעלי קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, אך 57% מבין הנשאלים כן מחזיקים באחת מבין האופציות הללו דרך מקום העבודה. גברים נוטים, פי 2 מנשים, להחזיק גם בקרן פנסיה פרטית (10% לעומת 5% מהנשים).

64% מחזיקים בחשבון חיסכון פרטי - בעיקר בקרב בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע (71%) ובקרב בני 50 ויותר (70%). גם הצעירים חוסכים - כמחצית מהמשיבים בני 18-29 ענו כי הם מחזיקים בחשבון חיסכון פרטי. הצורך בחיסכון פרטי חשוב גם עבור מי שאינו מועסק (64%), בדומה לחשיבותו עבור שכירים (69%) ויותר מכך עבור עצמאיים (72%).

האם חוסר היציבות הכלכלית משפיע על חשיבות החסכונות הפרטיים? 22% מבעלי החיסכון הפרטי הצהירו כי בכוונתם להעלות את סכומי החיסכון במהלך השנה הקרובה.

הסיבה העיקרית לצורך בחיסכון, כפי שהשיבו 44% מהנשאלים, היא להבטיח את עתיד ילדיהם. סיבות נוספות כוללות חיסכון לקראת פרישה (34%), חוסר ודאות כלכלית ברמה האישית (27%) ואי-וודאות לגבי יציבות הסביבה הכלכלית (24%). הנטייה לחסוך לטובת הילדים חזקה יותר בקרב נשים, 48% השיבו כך לעומת 39% מהגברים. לעומת זאת, הנטייה לחסוך למטרת רכישת נדל"ן נפוצה יותר אצל גברים - 13% לעומת 8% מהנשים שציינו את הפרמטר הזה.

36% מבין אלה שלא מחזיקים חשבון חיסכון פרטי, ציינו כי הסיבה לכך הם שיעורי ריבית נמוכים - תשובה זו נפוצה בקרב בעלי הכנסה ממוצעת (58%) ובין בעלי עסק עצמאיים (72%).

מה היית עושה בחצי מיליון שקל?

אמנם רק 3% משקיעים בנדל"ן (מישהו הזכיר בועה?), אבל בפועל רכישת דירה היא משאלת הלב הנפוצה בקרב הישראלים. סוגיה זו עלתה לאור השאלה מה היית עושה אילו היה ברשותך הון זמין של 500 אלף שקל.

33% מהנשאלים השיבו כי היו רוכשים דירה - נתון זה משקף ירידה לאר שבסקר שנערך בשנה שעברה 37% השיבו כי ישקיעו את הכסף בדירה. רכישת בית היא משאלת לבן של נשים יותר מאשר של גברים: 38% מהנשים בחרו באפשרות הזו לעומת 28% מהגברים.

מסתבר שהציבור כיום שואף יותר לחסוך: 29% מהנשאלים השיבו כי אילו "ייפול" לידיהם סכום של חצי מיליון שקל יבחרו לחסוך אותו, לעומת 25% שענו כך בשנה שעברה.

משאלת לב אחרת שעלתה היא השקעת הכסף בעסק פרטי. רצון זה הביעו בעיקר גברים: 5% לעומת 1% מהנשים.

מה היו ערוצי ההשקעה שלך בשנה האחרונה
 מה היו ערוצי ההשקעה שלך בשנה האחרונה