רה"מ ידון במימון שיקום ים המלח עם מיסז'ניקוב וארדן

שר התיירות והשר לאיכות הסביבה, שחלוקים עם שר האוצר על תוכנית השיקום, דורשים את התערבות נתניהו בסוגיה, והערב ייפגשו כולם בלשכתו של ראש הממשלה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתערב במשבר על מימון שיקום ים המלח: הערב (ג') הוא יכנס בלשכתו בירושלים את שרי התיירות, הגנת הסביבה והאוצר לדיון במחלוקת על אופן ביצוע השיקום ומימונו.

את הדיון יזמו שרי התיירות והגנת הסביבה, גלעד ארדן וסטס מיסז'ניקוב, בעקבות התנגדות משרד האוצר למתווה השיקום שהם הציגו בשבועות האחרונים. השניים דורשים כי מפעלי ים המלח יישאו בעיקר ההוצאות של קציר המלח מקרקעית בריכה 5, וכך ימנעו את הסכנה להצפת המלונות בעין בוקק. עם זאת, האוצר בראשות יובל שטייניץ מסתייג מהמתווה שהציגו השרים בטענה כי מדובר במתווה קיצוני מדי ומרחיק לכת שעלול להמיט אסון על התיירות ועל התעשייה באזור ים המלח. האוצר תמך בעבר באפשרות זולה יותר לפתרון הבעיות בים המלח, כמו הריסת המלונות בעין בוקק ובנייתם מחדש. השרים עתידים להשמיע לפני ראש הממשלה את עמדותיהם בנושא השנוי במחלוקת ומצפים ממנו שיכריע בה. לפני שבועות אחדים התריע מיסז'ניקוב ואמר כי אם האוצר ימשיך להתנגד למתווה שהציג עם ארדן, הוא לא יהסס להפעיל מנופים פוליטיים ולגייס למערכה את נתניהו.

בעוד הוויכוח בין משרדי הממשלה נמשך, האוצר ממשיך לדון עם כימיקלים לישראל (כיל) בהיקף השתתפותה בקציר המלח, שמחירו מוערך ב-5-7 מיליארד שקל. כיום כיל מממנת כ-40% מעלות הגנות הביניים בבריכה 5, שלחופה שוכנים מלונות עין בוקק. עם זאת, במגעים שמקיים איתה האוצר, הוא דורש ממנה לממן את הקציר בשיעורים נרחבים הרבה יותר. גורמים המקורבים למו"מ אמרו כי בשבועות האחרונים הוא מתנהל על "אש נמוכה" וכי הדרך לסיכומים בנושא עוד ארוכה.

לא יוכלו לשאוב

לכיל דרישות משלה במסגרת המו"מ, כמו מתן תשובות ברורות מצד המדינה על תוכניות הפיתוח שלה לטווח של השנים הקרובות. זאת, בעיקר על רקע הצורך של מפעלי ים המלח להקים תחנה חדשה לשאיבת מים מהאגן הטבעי שבצפון ים המלח לבריכה 5, שנמצאת בדרומו - כדי לאפשר את המשך הפעילות התעשייתית. בשל התייבשות האגן הצפוני וירידת המפלס שלו, בקצב של כמטר אחד בשנה, בתוך כ-5 שנים מפעלי ים המלח לא יוכלו לשאוב מהתחנה ולהזרים את המים בתעלות לבריכה 5.

גורם המקורב למו"מ העריך בשיחה עם "גלובס", כי "אם המדינה תגלה נכונות לבוא לקראת כיל ומפעלי ים המלח בנוגע לתוכנית הפיתוח של תחנת השאיבה החדשה, סביר שכיל תתרצה ותיעתר לממן באופן נרחב ומשמעותי יותר את קציר המלח.