חשש למחסור בגז: הממונה הורה לפתח גם את מאגר "אור"

חזקת מד יבנה הוענקה לאויל ישראל בשנת 2000 ■ לישראמקו החזקה של 49.9% ברשיון ■ אתמול הורה הממונה לנובל אנרג'י ושותפותיה, להתחיל בפיתוח "נועה צפון"

משרד התשתיות הורה הערב (ג') לחברת לחברת אויל ישראל ושותפותיה להתחיל בפיתוח מאגר "אור" הנמצא בשטח חזקת מד יבנה ולהגיש את תוכניות הקדיחה והפיתוח של השדה עד ה-1 באוגוסט השנה, כך נכתבה בהודעה שפירסם המשרד. מד יבנה הינו רשיון הצמוד מצד אחד ל"ים תטיס" ומצד שני לרשיון "נועה".

על פי הערכות ישנם במבנה אור כ-1 BCM של גז טבעי וב"נועה צפון", שגם אותו הורה אתמול הממונה לפתח ישנם כ-1.2 BCM של גז טבעי.

חזקת מד יבנה הוענקה לאויל ישראל בשנת 2000, על פי חוק הנפט על בעל החזקה בין היתר לפתח את שטח החזקה ולהפיק ממנו נפט בשקידה ראויה.

נזכיר כי אתמול הורה הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, לחברת נובל אנרג'י ושותפותיה, להתחיל בפיתוח שדה הגז הטבעי "נועה צפון" הסמוך ל"אור". על כן, הנחה הממונה את חברת אויל ישראל ושותפותיה לבחון את אפשרות חיבורו של שדה הגז "אור" למערכת ההפקה שעשויה לקום במסגרת פיתוח שדה "נועה צפון". הממונה על ענייני הנפט אישר לפתח את מאגר "נועה צפון" על מנת לגשר על המחסור העלול להיווצר בגז טבעי עד לתחילת ההזרמה מ"תמר".

נציין כי היום פורסם ב"גלובס" נובל אנרג'י מנהלת משא ומתן מתקדם להחכרת אסדה הנמצאת כיום באזור צפון אפריקה, אולם טרם נחתם הסכם בין הצדדים. עומק המים באזור מאגר "נועה צפון" נמוך יחסית ל"תמר" ו"לוויתן", מה שמאפשר לנובל להסתפק באסדה זולה יחסית.

ההחזקות במד יבנה מתחלקות בין השותפות הבאות בשיעורים הבאים: ישראמקו מחזיקה ב-49.86%, אויל ישראל שהיא נציגת המחזיקים ברישיון זה מחזיקה ב-14.77%, רציו מחזיקה ב-12.3%, פטרוכימים מחזיקה ב-5.53%, ירושלים חיפושי נפט מחזיקה ב-4.43%, נפטא מחזיקה ב-3.51%, אקוויטל ב-3.32%, דור כימיקלים ב-2.76%, דור גז ב-2.76% וישראמקו אינק. ב-0.70%.