ירידות בוול סטריט בגלל חשש ממשבר חוב ביוון ונתוני מאקרו

"אנחנו באמצע מבול של נתוני מאקרו מאכזבים ורוב הסיכויים שזה לא הולך להשתנות בזמן הקרוב" ■ הנפט נפל בכ-4% ל-94.8 דולר לחבית

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בירידות שערים של עד כ-1.75% על רקע העלייה המפתיעה בשיעור האינפלציה בארה"ב, כאשר במונחים שנתיים מדובר ברמת האינפלציה הגבוהה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז אוקטובר 2008 בנוסף לנתוני מאקרו מאכזבים נוספים. על האווירה השלילית מעיבה גם התגברות החששות כי יוון בדרך לחדלות פירעון ופשיטת רגל, זאת בזמן שביוון מתקיימת שביתה כללית כאות מחאה כנגד הקיצוצים שעליהם התחייבה ממשלתו של פפנדראו. גם מחיר הנפט הגיב היום לחששות באירופה, המחיר לחבית ננעל על 94.81 דולר לחבית, ירידה של 4.6%.

משבר החוב ביוון היה כאמור במרכז הבמה והעיב על סנטימנט המשקיעים. מנהיגי האיחוד האירופי נכשלו בניסיונם להביא להתקדמות במהלך אישור קבלת חבילת חילוץ לכלכלה המקרטעת. תוכנית החילוץ ליוון עשויה להידחות לאחר ששרי האוצר באירופה הודיעו כי יזדקקו לזמן נוסף עד שיחליטו על חבילת החילוץ ליוון. "אין תוכנית ב', חייבים פתרון".

ראש ממשלת יוון, גאורג פפנדריאו, הודיע הערב כי הוא מוכן להתפטר במידה והמהלך יעזור לקדם יצירת ממשלת אחדות ביוון. דבריו של פפנדריאו נאמרו על רקע המהומות של תושבים בעקבות כוונתו של פפנדריאו להעביר בפרלמנט חבילת קיצוצים בהיקף 78 מיליארד אירו.

דונלד שלקין מחברת National Securities אמר כי "האירו סובל בגלל הסיכון שטמון בו לאור ההתפתחויות באירופה. המשקיעים בורחים לדולר ולאג"ח האמריקני. זה הולך להיות קיץ קשה. יש האטה בצמיחת הכלכלה ושיעור האינפלציה עולה - זה לא שילוב טוב".

גם דיוויד קלי, אסטרטג בכיר ב-JP מורגן התייחס למצב ביוון ואמר כי "הפחד מהמצב ביוון הוא לגיטימי. המצב הוא לא בלתי ניתן לפיתרון אבל המנהיגים האירופיים צריכים להשתמש יותר בדמיון שלהם".

לגבי בעיית החוב האמריקני, נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, בן ברננקי, דחק במנהיגים לשים בצד את הסוגיות הפוליטיות בסוגיית תקרת החוב האמריקני.

"הירידות היום בעצם מוחקות את העליות הלא מוסברות שנרשמו במדדים אתמול", אמר מארק לוסצ'יני, אסטרטג בכיר בחברת Janney Montgomery. "אנחנו באמצע מבול של נתוני מאקרו מאכזבים ורוב הסיכויים שזה לא הולך להשתנות בזמן הקרוב".

בזירת המאקרו שטף של נתונים גרועים

בשעה 15:30 (שעון ישראל) פורסם מדד המחירים לצרכן אשר עלה ב-0.2% לעומת צפי כי ישאר ללא שינוי. זאת, על רקע עלייה חדה במחירם של מוצרי המזון, הביגוד, כלי הרכב והבתים ולמרות הירידה שנרשמה במחירי האנרגיה, לראשונה מזה 11 חודשים.

מדד הליבה, אשר אינו כולל מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% לעומת צפי לעלייה של 0.2%, מדובר בעלייה החדה ביותר שנרשמה במרכיב זה של המדד מאז יולי 2008. מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-3.6%, העלייה החדה ביותר שנרשמה מאז אוקטובר 2008.

באותה העת פורסם מדד האמפייר סטייט על ידי הפדרל ריזרב. המדד הבוחן את הפעילות הכלכלית באיזור ניו יורק נפל בחדות ביוני אל מתחת לקו האפס ל-7.8- נקודות לעומת 11.9 נקודות במאי. זהו החודש הראשון מאז נובמבר בו נופל מדד זה אל מתחת לקו האפס.

גם נתון הייצור התעשייתי אכזב את המשקיעים לאחר שפורסם כי עלה בשיעור של 0.1% בלבד למרות צפי לעלייה של 0.3%. נציין כי בחודש הקודם נתון זה נשאר ללא שינוי.

עוד בזירת המאקרו, הביקוש למשכנתאות בארה"ב עלה בשבוע שעבר בשיעור החד ביותר מזה 3 חודשים. את ההאצה בביקוש למשכנתאות הניע הביקוש למיחזורי משכנתא בזמן שהריבית על המשכנתאות המשיכה ליפול, כך עולה מהדוח השבועי שפירסם היום ה-MBA (איגוד הבנקים למשכנתאות) המתייחס לשבוע שהסתיים ב-10 ביוני.

פנדורה עשתה פניית פרסה

חברת הרדיו האינטרנטי פנדורה (סימול: P) זינקה במהלך המסחר בכ-56%, עם זאת ננעלה בירידה של 1.52% למחיר של 17.4 דולר למניה. נזכיר כי אתמול גייסה החברה 234.9 מיליון דולר בהנפקה ציבורית. ‏החברה, הפועלת מקליפורניה, מכרה 14.7 מיליון מניות במחיר של 16 דולר לאחת אתמול, עלייה משמעותית מהטווח בתשקיף הראשון שהגישה שהיה 10-12 דולר למניה.

טאואר ריכזה עניין לאחר המלצה חיובית מצד זאקס. בחברת המחקר חוזרים על המלצת "תשואת יתר" למניית החברה ומעריכים כי מניית החברה תזנק ב-263% בחצי השנה הקרובה למחיר מניה של 4 דולר.

חברת התרופות פריגו הודיעה היום כי היא משיקה גרסה גנרית לתרופה NASACORT. את שיווק התרופה תבצע פריגו בשיתוף עם טבע . התרופה מיועדת לטפל באלרגיות עונתיות בילדים ומבוגרים. לפי הערכות, התרופה המקורית של חברת סנופי רשמה מכירות של 226 מיליון דולר ב-12 החודשים שהסתיימו במאי.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]