בעלי האג"ח של ורדינון נדל"ן חוששים לפיקדונות בגיאורגיה

המשקיעים המוסדיים הציבו אולטימטום: על החברה להוציא את הכסף מהבנק הגיאורגי בתוך חודשיים או שיתבצע פירעון מיידי של האג"ח

למה לקבל 3% על פק"מ בישראל אם אפשר לקבל תשואה גבוהה פי 3 בגיאורגיה? חברת ורדינון נדל"ן השקיעה מחצית מקופת המזומנים שבידיה בפיקדונות בבנק בגיאורגיה, הנושאים ריבית של 7% עד 10%. ברם, מחזיקי האג"ח, שלהם חייבת החברה כ-40 מיליון שקל, חוששים לגורל הפיקדונות ומאיימים בפירעון מיידי אם החברה לא תעביר את הכספים למדינה או לבנק בדירוג גבוה יותר עד אמצע אוגוסט השנה.

ורדינון נדל"ן שבשליטת בני הזוג דן ושולה ורדינון פעילה בתחום הנדל"ן בישראל (שבעה דונמים בקרית מטלון בפ"ת ו-219 מ"ר בבית הטקסטיל בת"א), ברומניה, בהונגריה, בגיאורגיה, בהודו ובספרד. מרבית הפרויקטים של החברה בהקפאה והחברה נמצאת ב"ניוטרל" זה תקופה ממושכת, בלי הכנסות של ממש, הפסדים או רווחים משמעותיים.

בניגוד לחברות נדל"ן רבות שנכוו במזרח אירופה, בארה"ב או במזרח הרחוק, מיעוט העסקאות שביצעה החברה הציל אותה ממשבר, ואת הרבעון הראשון של השנה סיימה עם מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף של 38 מיליון שקל.

ורדינון החזיקה עד לאחרונה פיקדונות בבנק בגיאורגיה בהיקף של כ-19 מיליון שקל בשלושה מטבעות: שקל, דולר ואירו. ורדינון דיווחה בעבר שהיא שוקלת, לאור תנאי הפיקדון, להמשיך ולהפקיד גם בעתיד סכומים נוספים.

בחודש שעבר פרעה ורדינון חלק מהפיקדונות, כדי לפרוע את הקרן ואת הריבית שהיה עליה לשלם למחזיקי האג"ח. החברה טוענת שאינה משקיעה בניירות ערך סחירים שהדירוג שלהם נמוך מ-BBB, אך מחזיקי האג"ח טוענים שדירוג גיאורגיה ודירוג הבנק שבו השקיעה ורדינון נדל"ן את הכסף שנותר שם - 12 מיליון שקל, נמצאים בדירוג נמוך יותר. יתרת עודפי המזומנים שבידי החברה מנוהלת בידי שני מנהלי תיקים.

לורדינון נדל"ן היכרות כואבת עם גיאורגיה, על רקע השקעה שביצעה בשנת 2007 בבירה טביליסי - רכישת 10 דונמים חקלאיים תמורת 1.1 מיליון דולר. שווי הקרקע הופחת וגרם לחברה הפסד של כ-4 מיליון שקל.

בספטמבר החולף הודיעה החברה כי לאור התוצאות הכספיות ובמיוחד בגין השקעה זאת, שבוצעה בין היתר בהמלצתו של דן ורדינון, מנכ"ל החברה, הודיעו בני הזוג על הפחתת דמי הניהול שלהם ב-2.7 מיליון שקל בשנים 2010-2011. אשתקד עמדה עלות ההעסקה של בני הזוג ורדינון על 1.3 מיליון שקל, לעומת 2 מיליון שקל ב-2009.

משפחת ורדינון ייסדה בעבר את רשת ורדינון טקסטיל, שהשליטה בה נמכרה בשנת 2007 לקבוצת אלון של דודי ויסמן תמורת 35 מיליון שקל. בשנת 2008 נוהל מו"מ עם עדי קייזמן למכירת ורדינון נדל"ן לפי שווי חברה של כ-85 מיליון שקל, אך העסקה לא יצאה לפועל. כיום נסחרת חברה הנדל"ן הקטנה לפי שווי של 30 מיליון שקל בלבד.

ורדינון נדל"ן הנפיקה בשנת 2007 אג"ח בהיקף של 95 מיליון שקל. במאי 2010 ביצעה החברה פירעון ראשון מתוך חמישה תשלומים שנתיים שווים של הקרן. התשלום כלל 14.6 מיליון שקל בגין הקרן ועוד 1.8 מיליון שקל בגין הריבית (משולמת פעמיים בשנה).