בנק ישראל: "נשקיע את יתרות המט"ח במדדי מניות בחו"ל"

כך אמר ראש חטיבת המחקרים בבנק ישראל לסוכנות הידיעות בלומברג ■ טאף: "השקעה ניסיונית תעשה דרך תעודות סל על שווקים ולא במניות ספציפיות"

בנק ישראל מתכוון להשקיע את יתרות במט"ח שיש לו מחוץ לישראל, כך אמר היום (ה') ראש חטיבת המחקרים בבנק ישראל, בארי טאף לסוכנות הידיעות בלומברג.

לפי טאף, השקעה ניסיונית תעשה דרך תעודות סל על שווקים ולא במניות ספציפיות. "בנק ישראל ישקיע בשווקים עם הנזילות הגבוהה ביותר דרך תעודות סל, עם זאת אותם שווקים טרם נבחרו", הוסיף טאף.

"אנחנו יכולים לקבל תשואה טובה יותר על יתרות המט"ח בסיכון פחות גבוה", אמר טאף. "זו סביבה קשה מאוד למשקיעים בכלל ובפרט לבנקים מרכזיים בגלל שהסביבה הטבעית שלהם היא אג"ח ממשלתי אבל עכשיו התשואות על האג"חים בשפל היסטורי".

בעוד ההשקעה של יתרות המט"ח של הבנקים המרכזיים במניות אינה נפוצה, יותר ויותר בנקים החלו לעשות זאת, אמר טאף וציין את הבנק המרכזי של שוויץ שלדבריו משקיע כ-11% מיתרות המט"ח במניות בסוף הרבעון הראשון של 2011.

"זה משהו שבבנקים מרכזיים לא היו מעלים על הדעת לפני 10 שנים", אמר טאף שנמצא בבנק ישראל כבר 30 שנה. "זה נעשה מקובל כי בנקים מרכזיים נעשו יותר מתוחכמים".

בנק ישראל יותר מהכפיל את יתרות המט"ח שלו מאז מארס 2008 במטרה להחליש את השקל מול המטבעות המובילים בעולם, בעיקר מול הדולר. היתרות ירדו במאי, לראשונה מזה 6 חודשים, ל-76.8 מיליארד דולר.

"אנו מאמינים שהגדלת היתרות של הבנק זה דבר טוב שמאפשר לנו להיות גמישים עם מדיניות ההשקעות. אין לנו מטרה לקנות עוד רזרבות אך גם לא למכור", הוסיף טאף וציין כי המטרה של בנק ישראל היא להגיע למצב שאין צורך להתערב בשוק.

"הפחתנו את ההתערבות שלנו בשוק" ציין טאף אך הסתייג והוסיף כי זה משתנה מחודש לחודש.