ביהמ"ש: מיכלי דלק תת-קרקעיים אינם חייבים בתשלום ארנונה

השופטת מיכל אגמון-גונן קיבלה את ערעורן של החברות דלק, פז ודן נגד עיריית ת"א, וקבעה כי השומות שהוצאו להן בסכום של 1.5 מיליון שקל משנת 2007 - בטלות

בית המשפט לעניינים מנהליים בתל-אביב קיבל לאחרונה את ערעור חברת דלק, חברת פז ועתירת דן תחבורה ציבורית נגד עיריית תל-אביב, וקבע כי מיכלי דלק תת-קרקעיים אינם חייבים בתשלום ארנונה, וכי השומות שהוצאו בסכום של 1.5 מיליון שקל משנת 2007 בטלות.

על-פי ערעור חברות הדלק שייוצגו בידי עו"ד שלומית סלע ממשרד יצחק מיוחס, החל משנת 2007 החל מינהל הארנונה בעיריית תל-אביב לחייב את חברות הדלק בתשלום ארנונה עבור מיכלי דלק תת-קרקעיים כאילו היו "ממגרות".

טענת חברות הדלק היתה כי מדובר בחיוב לא חוקי משום שמיכלי הדלק התת-קרקעיים הם נכס שאינו ניתן לחיוב בארנונה. עוד טענו החברות כי שיטה חדשה זו אינה מתאימה למכלי דלק תת-קרקעיים, נקבעה ללא אישור השרים והינה עומדת בניגוד לחוקי ההקפאה, לפסיקת בית המשפט העליון ולהתנהלותה של העירייה עצמה לאורך השנים.

העירייה טענה בתגובה כי המיכלים הללו הינם בגדר "בניין" הטעון ארנונה, וכי לא מדובר בהפרת חוקי ההקפאה אלא בחיוב ראשוני לסוג הנכס האמור.

השופטת מיכל אגמון-גונן קיבלה את טענות המערערות ופסקה כי יש להבחין בין מיכלי דלק תת-קרקעיים לבין מכלי דלק עיליים, וכי מכלים תת-קרקעיים אינם ניתנים לחיוב בארנונה כ"בניין".

כמו כן קבעה השופטת כי תוספת החיוב נעשתה מבלי שחל כל שינוי בשימוש בנכסים או בגודלם, וכי אי-חיוב מיכלי הדלק בעבר לא היה תולדה של טעות או מחדל אלא מדובר בשינוי מהותי.

לפיכך, קבע בית המשפט, ההחלטה לחייב את מכלים כ"ממגורות" מהווה עקיפה של חוקי ההקפאה, שאוסרים על העלאת הארנונה, תוך שהדבר נעשה גם ללא אישור השרים. לפיכך, קבעה השופטת אגמון-גונן, שומות הארנונה שנקבעו משנת 2007 בטלות.

יצויין כי מכלי דלק תת-קרקעיים קיימים בכל תחנת דלק ומהווים חלק בלתי נפרד ממנה. בעבר לא ראו בעיריות במכלים אלה "בניין", ורק הקרקע שמעליהם חויבה בארנונה.

החלטת עיריית תל-אביב לחייב את מיכלי הדלק היוותה חלק ממגמה ארצית של חיוב מכלי דלק תת-קרקעיים בארנונה, ורשויות מקומיות ברחבי הארץ המתינו להחלטת בית המשפט בתיק זה בכדי להחליט על המשך צעדיהן.