פיצוץ הגז בנתניה: "הסכנה אורבת לעשרות בניינים נוספים"

יו"ר איגוד מנהלי הבתים והמבנים בישראל: "גניבת הכבלים של גנרטוריי חירום מבניינים משותפים הינו דבר שבשגרה. כמעט בכל חודש אנו מקבלים דיווח על גניבת כבלים מסוגים שונים"

ימים ספורים אחרי שבניין שלם בנתניה הוחרב בפיצוץ עז ודיירי הבניינים עדיין מעכלים את המציאות החדשה מסתבר כי מקרה דומה עלול להתרחש גם במקומות נוספים.

מבדיקה שערך יו"ר איגוד מנהלי הבתים והמבנים בישראל, תמיר מינץ בכ- 100 בניינים שנבנו בעשור האחרון, בערים שונות, עולה כי רק השנה נגנבו מהבתים המשותפים שנבדקו, כבלים מהשטח הציבורי של הבניין בכעשרות מיליוני שקלים. "הכבלים המחברים את הדיירים לגנראטור החירום ולבלוני הגז הינם כבלים עבים המכילים מתכות יקרות, שאותם גנבים לוקחים ומוכרים. זאת מבלי להבין את הסכנות הטמונות לדיירי הבניין. מדובר במכת מדינה".

עוד מוסיף ואומר מינץ כי "גניבת הכבלים של גנרטוריי חירום מבניינים משותפים הינו דבר שבשגרה. כמעט בכל חודש אנו מקבלים דיווח על גניבת כבלים מסוגים שונים, אם זה כבלים המחוברים לגנראטור החירום של הבניין, או כבלים של בלוני גז. ישנם בניינים שלא מבצעים בדיקות של מערכות חירום. רק בתחילת השנה התרענו שכ-67% מהבניינים בישראל אינם מבצעים בדיקות למערכות החירום. ייתכן שבעשרות בניינים כיום, הכבלים נגנבו והדיירים לא מודעים לסכנה האורבת לפתחם במצב חירום הגניבות מתוכננות היטב ונעשות על ידי מקצוענים. רק לפני שבועיים, קיבלתי דיווח על גניבת כבל של גנראטור החירום שמוביל לדיירי הבניין בזמן חירום והפסקת חשמל. מבדיקה שעשיתי עלות הכבל שנגנב עומדת על כמאה אלף שקל" .

מינץ מסביר שעלות הכבלים באה על חשבון הדייר, שלא תמיד ממהר להוציא את הסכומים הגבוהים הללו. "במידה ונגיע למצב חירום, הגנראטורים לא יעבדו ולמעשה דיירי הבניין יישארו ללא חשמל ומערכות חירום כגון מערכת כיבוי אש. "למרות מאמציה הרבים של משטרת ישראל, ידה קצרה מלהושיע בעניין. שוק המתכות והברזל בישראל הינו שוק שמגלגל עשרות מיליוני שקלים בשנה רק מגניבות מבניינים ומקומות ציבוריים אחרים. ביום חמישי בלילה אירע אסון נורא, אולם כמעט בכל יום עלול להתרחש אסון בסדר גודל שכזה. אין ספק שגניבות כבלים של מיכלי גז וגנראטורים יכול לעלות בחיי אדם נוספים".

בתוך כך, הכריז במהלך סוף השבוע החולף שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס כי כל נפגעי הפיצוץ בנתניה יוכרו על ידי משרדו כמחוסרי דיור על כל המשתמע מכך. "משרד הבינוי והשיכון יבדוק את האפשרויות להענקת דירות חלופיות בדיור הציבורי או סיוע בשכר דירה, עד לשיקום הדירות שנפגעו" כך נמסר ממשרד השיכון. שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר בעקבות המקרה: "אנחנו משתתפים בצערם הכבד של האנשים אשר איבדו את יקיריהם. אני רואה חובה להירתם לטובת האנשים שאיבדו את קורת ביתם. נעשה הכל כדי להקל עליהם בתקופת הביניים ולסייע להם לחזור במהרה לחיים סדירים".