הנדל"ן מתקרר: שפל שנתי בנכונות ישראלים לקנות דירה

אם ההיסטוריה תחזור על עצמה - הנכונות לקנות דירה להשקעה תרד ברבעון השני השנה ותעלה ברבעון השלישי

על רקע כניסת המגבלות החדשות על מתן משכנתאות לתוקף, נמשכת הירידה בנכונות לרכוש דירה. שיעור הישראלים שגילו במאי כוונה לרכוש דירה בששת החודשים הקרובים ירד ל-8.6%, כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ושל PwC ישראל. זוהי הרמה הנמוכה ביותר השנה.

עלייה במתלבטים

ירידה זו, מתונה ככל שתהיה, קיימת, גם אם מנכים ממנה תנודתיות ארעית, באמצעות ממוצע נע תלת-חודשי, שם ירדה הנכונות ל-9.3%.

מהסקר שערכנו עולה כי חלה עלייה משמעותית במספר המתלבטים, שאינם בטוחים אם יקנו דירה או לא; הם מהווים 4.7% מהמשיבים, יותר ממחצית משיעור הנכונות - ומספרם גדל ברבע, תוך חודש.

מובהקות המגמה מתערערת כשבוחנים כיצד התפלגו התשובות בין אלה ששוקלים לרכוש דירה חדשה לבין אלה ששוקלים לרכוש דירה מיד שנייה. עלייה קלה (12%) נרשמה דווקא בקרב אלה שרוצים לרכוש דירה חדשה, אולם חלקם עדיין קטן מכלל אלה שמתכוונים ומתלבטים לקנות דירה כלשהי, לאחר שמספרם צנח במחצית באפריל. לצידם, מספר המשיבים שמתכוונים לרכוש דירת יד שנייה ירד ב-43%.

מוקדם יותר החודש התגאו במשרד האוצר בירידה במספר הדירות להשקעה שנרכשו ברבעון הראשון.

אם משווים בין נתוני מינהל הכנסות המדינה באוצר לנכונות לרכוש דירה, נגלה שמספר הדירות להשקעה שנרכשו עלה או ירד רבעון לאחר שעלתה או ירדה הנכונות לרכוש דירה, ובהתאמה.

איחור של רבעון

באוצר מסבירים שהירידה ברבעון הראשון נובעת מהעלאת מס הרכישה, אבל הגרף מצביע על כך שאם ימשך המתאם הזה, לפיו הנכונות לרכישת הדירות להשקעה עוקבת באיחור של רבעון אחר הנכונות לרכוש דירה בכלל, סביר שנראה עלייה ברבעון השני והתמתנות ברבעון השלישי. עדיין, ייתכן שלציבור יש כוונות משלו, שלא בהכרח יעלו בקנה אחד עם כיוון תנועת הגרף.

מדד אמון הצרכנים נכונות לרכישת דירה
 מדד אמון הצרכנים נכונות לרכישת דירה