בקרוב בבורסה: השקת תעודות סל על מדדי הביומד והגז

תעודות סל יונפקו גם על המדדים ת"א תקשורת ות"א ביטוח ■ בשוק סקפטיים לגבי הצלחתן: "תנאי השוק הנוכחיים והתיאבון לסיכון שירד יביאו לביקושים נמוכים"

יותר מחצי השנה לאחר השקת המדדים החדשים, הבורסה לניירות ערך הודיעה כי תאשר הנפקת תעודות סל עליהם. בין המדדים: ת"א ביומד, ת"א נפט וגז, ת"א תקשורת, ת"א ביטוח.

הבורסה תאפשר גם השקת תעודות סל על מדד ת"א בלוטק 50 (הכולל את 50 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בתחומי מחשבים, אלקטרוניקה, ביומד, השקעות בהיי-טק וקלינטק), ות"א טכנולוגיה (הכולל 47 מניות חברות טכנולוגיה בתחומי האלקטרוניקה, מחשבים, קלינטק והשקעה בהיי-טק).

עד כה הבורסה לא אפשרה את הנפקת תעודות הסל, מכיוון שביקשה לבחון ראשית את התנהגות המדדים בהיבט של תקינות המסחר, ולוודא שהשקת התעודות לא תגביר את תנודתיות המדדים.

חלק מהמדדים, כמו הביומד והנפט והגז, נחשבים ספקולטיביים ומושכים אליהם משקיעים אוהבי סיכון, הרוכשים את המניות לטווח קצר. בנוסף, בבורסה היו מוטרדים מכך שתעודות הסל יהיו מחויבות לקנות את המניות של המדדים הללו בכל מחיר (מכיוון שהן מחויבות לעקוב בדיוק אחר כל המניות במדד) - מה שעלול להעלות את הביקושים למניות בחדות, ולהשפיע באופן מלאכותי על מחיריהן.

בבורסה בחנו את התנהגות המדדים בחודשים האחרונים, והגיעו למסקנה כי שווי השוק שלהן, הרכבם ואופי המסחר בהן כבר יציבים ומהותיים. למרות הציפייה הגדולה מצד חברות תעודות הסל, בשוק ההון נשמעו היום גם טענות.

"עיתוי הוא הכול בחיים, ואם הבורסה הייתה מאשרת את הנפקת התעודות לפני כמה חודשים, הן היו זוכות לביקושים גדולים. תנאי השוק הנוכחיים והתיאבון לסיכון שירד, יביאו לביקושים נמוכים", אמרו בשוק. נציין למשל, כי מאז השקתו במארס 2010, ירד מדד הביומד ב-11%, ומתחילת השנה הוא נחתך ב-16%.

בעבר חברות תעודות הסל היו מורשות להנפיק תעודות על מדדים חדשים מיד לאחר השקתם. השקת מדד הביומד שינתה את הכללים. בשוק התעוררו ביקושים רבים להשקעה בחברות הביומד באמצעות תעודות סל, מכיוון שהתחום נחשב מסובך להשקעה באופן עצמאי. תעודת סל אמורה להכניס למגזר שכבה נוספת של משקיעים, ולהגביר בכך את רמת הסחירות הדלה יחסית שלו.