לא כדאי: חילוץ יוון יעלה לכל בית אב באירופה 1,450 אירו

סכום זה גבוה פי 3 מהסכום המוטל על כתפי משלמי המסים כיום ■ כבר ב-2014 לא תוכל שוב יוון לממן את עצמה, אך הפעם המחיקות יצטרכו להגיע לכ-69% מהחוב שלה - כ-175 מיליארד אירו

"חבילת חילוץ שניה ליוון עלולה להוביל לכך שכל בית אב בגוש האירו יהיה מחוייב ב-1,450 אירו", כך עולה מדו"ח של חברת המחקר Open europe שפורסם ב"טלגרף" הלונדוני. עורכי המחקר מציינים כי עלות זו למשלמי המיסים באירופה תהיה גבוהה פי שלושה ביחס לסכום המקורי. דברים אלו מתפרסמים בערב בו צפויה הממשלה ביוון להתמודד עם הצבעת אי-אמון קריטית.

הדיון ביחס להצלתה של יוון השוקעת בחובות ענק עבר כעת להיות ביחס לשאלות האם כדאי או לא כדאי להציל את יוון, כאשר העלויות הן כה גבוהות. המטרה של הקהילה הבינלאומית היתה עד כה די ברורה, גם אם אופן הפעולה לא היה ברור: יש לעזור לאתונה להתייצב על מנת להגן על יוון, על האיחוד האירופי, על האירו, על מערכת הבנקאות האירופית ועל כלכלת העולם כולו. עכשיו זה כבר ברור הרבה פחות

על מנת להימנע מאפקט הדומינו שיצור חדלות הפירעון הריבונית הראשונה, הגישו הרשויות הבינלאומיות השונות סיוע יוצא דופן, כולל תוכנית החילוץ הראשונה בסך 110 מיליארד אירו עליו הוסכם בחודש מאי לפני כשנה, ואליה נוספו עוד שתי הלוואות זמניות גדולות. הצעד הבא עליו דנים כעת הוא חבילת חילוץ שניה שצפויה להגיע לסך של 120 מיליארד אירו נוספים.

על פי התחשיבים שערכה חברת המחקר, יוון תצטרך למחוק כ-50% מחובותיה, תספורת דבר אשר תעלה לכלכלת אירופה כ-123-144 מיליארד אירו. מהם, 23.55 מיליארד אירו יהיו עלות ישירה של משלמי המסים, 44.5-65.7 מיליארד אירו יספגו ביטחונות של ה-ECB, בנוסף 28 מיליארד אירו יספגו על ידי הבנקים היוונים ו-27 מיליארד אירו יצטרכו לספוג משקיעים פרטיים שונים.

נציין כי תוכנית החילוץ השניה בהיקף של 120 מיליארד אירו צפויה להחליף את שתי ההלוואות הזמניות שיסתיימו ב-2013, למרות שזו תהיה תוכנית החילוץ הגדולה ביותר ביחס לתמ"ג של המדינה המחולצת שנרשמה אי פעם בספרי ההיסטוריה - גם היא לא תספיק, טוענים כלכלני חברת המחקר. החובות והבעיות המבניות של יוון הן גדולות מדי וקצב הצמיחה הצפוי שלה הוא נמוך מדי על מנת לדחות את בעיותיה. בחברת אופן אירופ מעריכים כי כבר בשנת 2014 לא תוכל שוב יוון לממן את עצמה, אך הפעם המחיקות יצטרכו להגיע לכ-69% מהחוב שלה - כ-175 מיליארד אירו.

"אנו מעריכים כי שבמקרה של תוכנית חילוץ שניה, חלקם של משלמי המסים החיצוניים (דרך האיחוד האירופי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית) למחיקת החובות של יוון תעלה מ-26% כיום לשיעור מאסיבי של 64% בשנת 2014" כתבו הכלכלנים ומבהירים כי "במונחים ריאלים צפויות העלויות בעבור החוב היווני של משלמי המסים לזנק מרמה של 535 אירו לבית אב כיום לרמה של 1,450 אירו לבית אב בשנת 2014 במקרה שתינתן ליוון תוכנית החילוץ השניה".

לסיכום אומרים הכלכלנים של אופן אירופ כי "היקף המחיקות והגידול בהתחייבויות של משלמי המסים יגרמו לכך שתוכנית החילוץ השניה תביא למתיחות פוליטית גדולה בהרבה מכל חבילות החילוץ שניתנו עד כה - כך שהמסקנה היא שצריך להפסיק את חילוצה של יוון".