חברת יישום פועלת לגיוס קרן של עשרות מיליוני ד'

יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, נמצאת בתהליכי גיוס לקרן להשקעה בחברות שבגרו ממנה ■ הגיוס ייעשה בעיקר מגורמים מוסדיים בישראל

יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, נמצאת בתהליכי גיוס לקרן להשקעה בחברות שבגרו ממנה. כך נודע ל"גלובס".

הקרן, בהיקף מתוכנן של כמה עשרות מיליוני דולרים, תשקיע בחברות בתחום פיתוח התרופות שהוקמו בתוך יישום, לרבות כאלה שהטכנולוגיה שלהן כבר מוסחרה על-ידי יישום לחברות סטארט-אפ. הקרן תאגד תחתיה את האחזקות הקיימות ותבצע השקעות נוספות בחברות.

יישום סירבה להגיב לידיעה.

המשקיעים העיקריים בקרן יהיו מוסדיים ישראלים, ייתכן שבמסגרת תוכנית יתרון יחסי לעידוד השקעות של מוסדיים בקרנות הון סיכון.

מחדשת מהלך, ומעלה הילוך

בין החברות בפרוטפוליו של יישום שיכולות להתאים למטרות הקרן נמצאות אטוקס ביו, המפתחת תרופה להלם רעלני ומחלות אוטואימוניות, ושבעבר הייתה במגעים להסכם פיתוח עם טבע; תלתן פארמה, המפתחת תרופה לסרטן משילוב של תרופות קיימות; מימונידקס, המפתחת מוצר נגד דלקת מפרקים שגרונית; אברהם פארמה, שמפתחת תרופה לאלצהיימר וקיבלה השקעה של 9 מיליון דולר מכת"ב ופונטיפקס; וליפוקיור המפתחת תרופות לסרטן.

חלק מן החברות הללו כבר קיבלו השקעות מגופים אחרים, והקרן תפעל להשקיע לצדם כדי לשמר את חלקה. חברות בוגרות יישום שנסחרות בבורסה בתל אביב, למשל קולפלנט וביוקנסל, לא יכללו בקרן.

יישום מחפשת זה זמן מה הון לתמיכה בהשקעות המשך בחברות שבגרו ממנה. ב-2007 היא תכננה גיוס בבורסה בתל אביב, אולם ויתרה על המהלך בשל מצב השוק. באותה השנה היא גם יצאה לגייס מיליוני דולרים בודדים לתמיכה בפורטפוליו של חברות, אך גם התוכנית הזו לא יצאה לפועל. כעת היא מחדשת את המהלך ואף מעלה הילוך.

יעקב מיכלין, מנכ"ל יישום, אמר בעבר כי התמיכה בחברות-בנות בשלב "עמק המוות" - שלהערכתו נמצא בין היציאה מן המעבדה ועד הוכחת היתכנות בבני אדם - היא הרכיב החשוב ביותר בפיתוח תעשיית ביומד בישראל.

חברות המסחור של האוניברסיטאות הישראליות, ובעיקר יישום, ידע של מכון ויצמן ורמות של אוניברסיטת תל אביב, הן בין המובילות בעולם במסחור טכנולוגיות.

מסחור מוצרים בתחום מדעי החיים נעשה לרוב באמצעות הענקת רישיון פיתוח ושיווק לחברה גדולה תמורת תמלוגים.

אולם, לא כל מוצר משיג הסכם כזה, ועל-כן החלו חלק מחברות המסחור להציע רישיונות גם לסטארט-אפים, לא תמורת תמלוגים אלא תמורת נתח בחברה.

אלא שכדי לשמור על חלקן במיזמים הללו ולוודא כי הם ימשיכו להתקיים, חברות המסחור צריכות להמשיך בתמיכתן גם כשהחברות בגרו, פעילות שעלותה גבוהה מהתקציב של רוב חברות המסחור. לכן המהלך של יישום הוא מתבקש.