"פייסבוק מקבלת יותר מדי קרדיט - האנשים הם שמאחורי המהפכה"

דיוויד פישר, סגן נשיא לענייני פרסום ופיתוח גלובלי בפייסבוק, בוועידת הנשיא: "כל התעשייה הולכת לכיוון והופכת ליותר חברתית" ■ "בישראל זה נורא פשוט - כולם מכירים את כולם"

"ישראל, כפי שהראה החודש מחקר של חברת קומסקור, משתמשת במדיה החברתית יותר מכל מדינה אחרת. יש פה יותר מ-3 מיליון ישראלים בפייסבוק ואם נעשה את המתמטיקה, אני בטוח שבזמן שאני מדבר כאן - לא מעטים מכם מתעדכנים עכשיו בפייסבוק" - כך פתח דיוויד פישר, סגן נשיא לענייני פרסום ופיתוח גלובלי בפייסבוק והבן של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, את הרצאתו בפאנל הפתיחה של ועידת הנשיא היום (ה') בירושלים.

פישר דיבר על הכוח שהרשת החברתית נותנת לאנשים, בין היתר במסגרת המהפכות שהיו בחודשים האחרונים בעולם הערבי, שרובן החלו דרך התארגנות בפייסבוק: "הרשת החברתית נותנת לאנשים במה להביע את עצמם, כדי שישמיעו את הקול שלהם מול ממשלות ודיקטטורים - מה שלא היה קודם. כשאתה רואה את זה קורה, אתה מבין למה השינויים מתרחשים מתוך המדיה החברתית. עם זאת, אני חושב שפייסבוק מקבלת יותר מדי קרדיט על הדברים האלה. בסופו של דבר האנשים שעושים את המהפכה הם האמיצים כאן".

פישר התייחס בנוסף גם להצלחה של זינגה בעולם המשחקים החברתיים. "ניסיתי להסביר להורים שלי למה מיליוני אנשים רוכשים בכסף טרקטורים וירטואליים במשחק כמו פארמוויל. יש הסבר למה לזינגה יש כל כך הרבה משתמשים ולמה השווי שלה, אם אתם מאמינים לו, עקף את זה של אלקטרוניק ארטס (EA). אתה פשוט לא יכול להצליח במשחקים כאלה בלי ליצור אינטראקציה עם החברים שלך. כל התעשייה הולכת לשם והופכת ליותר חברתית".

עוד אמר פישר, כי "המטרה שלנו בפייסבוק היא ליצור את הגרף החברתי ולמפות את כל החברים שלך. כמו שיוסי ורדי אמר, בישראל זה מאוד פשוט - כולם מכירים את כולם".

מייסד ויקיפדיה, ג'ימי וויילס, שהשתתף אף הוא בפאנל, התייחס לפוטנציאל הלא ממומש עדיין של הרשת: "אנחנו בוויקיפדיה מכסים הרבה שפות. וויקיפדיה בעברית, למשל, עברה רק לאחרונה את סף 120 אלף הערכים. לדעתי, אחד הדברים החשובים כשחושבים על האינטרנט הוא המדינות המתפתחות. משם יגיעו מיליארד האנשים הבאים - תהיה לזה השפעה אדירה על האינטרנט".

וויילס התייחס גם למיזם Wikia של האנציקלופדיה החופשית, שמאפשר לפתוח אתרים בפורמט פתוח וחופשי כמו של ויקיפדיה בכל נושא שהוא, והסביר כי המיזם הרבה יותר מעמיק מוויקיפדיה. "לסרט אווטאר יהיו כמה ערכים בודדים, אבל בתוך Wikia תמצאו מאות ערכים על דברים מעמיקים יותר, כמו שפת הנאבי (שבה מדברות הדמויות בסרט, ר' ג'). בסופו של דבר, זה מגדיל את מגוון הדברים שאנחנו משתפים".

ריצ'רד גלפונד, מנכ"ל בתי הקולנוע IMAX, דיבר גם הוא על אווטאר, אך מנקודת מבט קולנועית. "ג'ים קמרון יצר את אווטאר שהיה בתלת-ממד ואז הוליווד ראתה את ההצלחה, הבינה שיש פה קסם וחשבה שזה ישנה את הכול. עכשיו הרבה סרטים הם בטכנולוגיה הזאת, אבל לא כולם עובדים. בסופו של דבר, סרט צריך להיות מבוסס על סיפור, על במאי, על משחק טוב, על איך הכול מתחבר. בסופו של דבר, קולנוע זה שייקספייר, זה איך לספר סיפור טוב ואז איך לשייך אותו נכון לטכנולוגיה".