פישר: "ההשלכות של טעויות בטיפול במשבר החוב באירופה יהיו חמורות לכל הכלכלות החזקות בעולם"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בראיון ל"פיינשל טיימס": "קשה מאוד לקבוע אם יוון תצליח להימנע מחדלות פירעון, יש להיזהר מהצהרות" ■ "הקריטריונים לבחירת יו"ר ה-IMF טכניים ולא רלוונטיים" ■ על האפשרות כי יעמוד בראש הבנק העולמי: "אסור להגיד כן להצעה שלא קיבלתי"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לא מרוצה מהדחתו מהמירוץ לראשות קרן המטבע הבינלאומית על בסיס גילו: בריאיון ל"פיננשל טיימס", קרא פישר לקרן המטבע הבינלאומית ולבנק העולמי לשקול מחדש את הפרמטרים לבחירת יו"ר הקרן בעתיד, בטענה כי על שני המוסדות להפסיק להשתמש בקריטריונים "טכניים ולא רלוונטיים".

פישר הגיש מועמדותו לראשות קרן המטבע מוקדם יותר החודש, אולם מועמדותו נפסלה מפאת גילו - פישר הינו בן 67, שנתיים מעל תקרת הגיל של 65, אשר נקבעה בתקנון הקרן.

"הערכתי וקיוויתי שדירקטוריון קרן המטבע לא יהפוך את הגיל שלי לסוגייה, בהתחשב במחוייבותה לאתר את המועמד המתאים ביותר לראשות הקרן", אמר פישר בריאיון. "בסופו של דבר התברר שהם הרגישו בנוח להשתמש בטיעון הזה כדי לפסול את מועמדותי".

"האתגרים באירופה מסובכים"

"יו"ר קרן המטבע הבינלאומית הבא", אמר פישר, "יתמודד עם אתגרים מסובכים באירופה, ייאבק עם חוב תופח ביוון, אירלנד ופורטוגל". פישר התבטא בחריפות כי "ההשלכות של טעויות בנושא זה יהיו חמורות, לא רק עבור מדינות הפריפריה באירופה, אלא גם עבור הכלכלות החזקות בעידן המודרני.

לדברי פישר, זה "קשה מאד" לקבוע אם יוון אכן תצליח להימנע מחדלות פירעון, אולם הזהיר בכל מקרה מהצהרות כי חדלות פירעון שכזו היא בלתי נמנעת. "הבעיה עם הצהרות כאלה היא שהן נעשות כל הזמן... העניין הוא מה המדינה מוכנה לעשות כדי לצאת מהמשבר".

פישר ציין שתי נקודות מרכזיות לגביהן יצטרכו להתייחס קובעי המדיניות הפיננסית באירופה: "הראשונה: מהו הפיתרון לטווח הארוך? השנייה: מהו התזמון האופטימלי? נושא התזמון הוא חשוב. בעיקר עכשיו, כשברור שההחלטות שהתקבלו לגבי יוון לפני שנה בנוגע לחובותיה של יוון היו נכונות לתקופה בה התקבלו. עלינו לשאול את עצמנו אם זה עדיין המצב".

פישר: עדיין לא קיבלתי הצעה לתפקיד ראש הבנק העולמי

למרות אכזבתו מההסרה מהמירוץ לראשות קרן המטבע, פישר ציין כי הוא "שמח בתפקיד נגיד בנק ישראל". כשנשאל אם יחליף את נשיא הבנק העולמי רוברט זואליק, בשנה הבאה, אמר פישר: "אף פעם אל תקבל הצעה שעדיין לא ניתנה לך".

נזכיר כי כעת נותרו במירוץ לראשות ה-IMF כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, ואוגוסטין קרסטנס ממקסיקו.