טרישה: "נגדיל הלימות ההון של הבנקים באירופה ב-3%"

יו"ר ה-ECB התייחס להידוק "מבחני הלחץ" על הבנקים ביבשת ■ טרישה: "נטפל בגירעונות ובמקדמי הסיכון של הבנקים" ■ יחס הלימות ההון הנוכחי באירופה עומד על 7%

"המהלכים העדכניים נועדו לטפל בגירעונות ומקדמי הסיכונים שמציבים חלק מהבנקים הגדולים למערכת הפיננסית העולמית", אמר ביום ש' האחרון נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה.

טרישה אומר את הדברים לאחר ההודעה של המפקח על הבנקים באירופה, בשבוע שעבר, כי יקשיח את "מבחני הלחץ" שהאחרון מבצע לבנקים ביבשת. במסגרת הצעדים הננקטים, יגדיל המפקח על הבנקים את יחס הלימות ההון הנדרש מהבנקים הגדולים ביבשת, בשיעור של 1%-2.5%. זאת, בנוסף לאופציה להעלאה נוספת בשיעור של 1%, במקרה של בנקים הנמצאים בסיכון גדול יותר.

"רשות הבנקים באירופה עוקבת אחר המצב ואחר הנסיבות השליליות בכל הקשור לאשראי היווני", נמסר בהודעה רשמית מטעם רשות הבנקים ביבשת. בהודעה נמסר כי "הבנקים ייאלצו כנראה לספוג 'תספורת' על החוב הריבוני שלהם, ולעדכן את הספרים שלהם בהתאם להרעת החובות שלהם, עקב חשיפה לנכסים במדינות ה-PIGS באירופה".

גם כלכלנים אחרים מסכימים עם טרישה: "הצעדים האחרונים ייצבו את המערכת הפיננסית ויסייעו להכיל את סיכוני היתר של הבנקים החשובים בעולם", אמר נוט וולניק, ראש וועדת הפיקוח על הבנקים באירופה ונגיד הבנק המרכזי באירופה.

טרישה כבר התייחס החודש למשבר החוב באירופה, וציין כי המצב ביבשת דורש מדיניות פיננסית קשוחה יותר ורגולציה תקציבית. "תוכניות העבודה הפיננסיות לממשלות בשנות ה-90 לא יושמו, ובכל מקרה, הוכיחו כי הן חלשות מדי בעיתות משבר. המשבר חשף את הצורך ברפורמות חריפות".

נציין כי יחס הלימות ההון הנדרש מהבנקים באירופה היום עומד על ממוצע של 7% בלבד. לשם השוואה, בישראל היחס עומד על 12%.