פרופ' שני: "משבר המים הוא אזורי ולא הולך להסתיים"

מנהל רשות המים היוצא: פרויקט תעלת הימים יצא לפועל לרבות התפלה של 1.6 מיליארד קוב מים מים סוף, אין ברירה אחרית

"העובדה שלירדן ודרום סוריה ורשות פלסטינית אין יכולת עצמאית לספק מים לתושבים באופן שוטף תשפיע על מערכת היחסים של מדינות אלה עם ישראל, עד כדי כך שזה יכול להוות סכנה עיקרית למלחמה", כך אמר היום פרופ' אורי שני, מנהל רשות המים היוצא, בכנס פורום תאגידי המים והביוב, שמתקיים בים המלח.

"משבר המים החמור במזרח התיכון קיים בכל המדינות שסביבנו, מלבד לבנון. יש מדינות בהן מקבלים מים פעם בשבוע", אמר שני והוסיף כי "המשבר הוא אזורי והוא לא הולך להיגמר. האוכלוסיה תגדל, ויחד עם זה - כמות המים תקטן. כמות המים הטבעיים לנפש שווה בין ירדן לישראל - ההבדל הוא ביעילות השימוש במים: בנושא ההשבה וההתפלה".

שני, שהשתתף בשיחות בין אזוריות גילה כי הסכנה הגדולה ביותר למדינת ישראל בהסדר שלום היא להפסיד את מאגרי המים באקוויפר ההר, שנמצאים בשליטה של הרשות הפלסטינית , משום שהתחליף למאגרים אלה, הוא התפלה של 2 מיליארד קוב מים, דבר שלא יכול לצאת לפועל - "ישראל צריכה לנצל את העובדה שיש לה את היכולת שאין לאף מדינה באזור לייצר מים בכמויות כאלה", אמר.

שני העריך שבסופו של דבר, פרויקט תעלת הימים יצא לפועל לרבות התפלה של 1.6 מיליארד קוב מים מים סוף, זאת משום שאין ברירה אחרת למנוע את התייבשות ים המלח ואספקת מים לתושבים באזור.

הדברים נאמרו על רקע ביקורו של ראש הממשלה מחר בים המלח, שני הוסיף ששליש מקצב הירידה של ים המלח - נובע מפעילות המפעלים.