נתניהו: "הפתרון לשיקום ים המלח - קציר מלא של המלח"

נתניהו בא להכריע בוויכוח על מימון קציר המלח והצהיר: "רוצה פתרון שיהיה מוסכם עם מי"ה; אם לא ניתן להשיג פתרון - כל האופציות על השולחן, גם המשפטיות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה למנכ"ל משרדו הפורש איל גבאי ולממונה על התקציבים היוצא של משרד האוצר אודי ניסן לגבש תכנית סופית למימון הקציר בבריכה 5 בים המלח תוך 3 שבועות, וזאת טרם השניים יסיימו את תפקידם.

"אני רוצה בתוך 21 יום הצעה לביצוע הפתרון של הקציר, תוך הסכמה עם מפעלי ים המלח", אמר נתניהו. "אם לא ניתן להשיג כזה, מבחינתנו כל האופציות נמצאות על השולחן, לרבות המשפטיות. בתוך חודש מהיום אנחנו נהיה אחרי הפתרון שכולם מחכים לו כבר שנים רבות ונצא לדרך. צריך פתרון, כי זה מקום קסום", אמר.

במסיבת עיתונאים שקיים היום (ב') בצהריים במועצה האזורית תמר בתום יום של תצפיות וסיור באזור ים המלח, אמר נתניהו כי הוא תומך במתווה שהציגו שרי התיירות והגנת הסביבה, סטס מיסז'ניקוב וגלעד ארדן ולפיו הפתרון היעיל לבעיית עליית המפלס בבריכה 5 המשמשת את מפעלי ים המלח ואת התיירות באזור הוא קציר המלח: "באנו לכאן היום כדי להציל את ים המלח וזה כי אנחנו מחויבים להצלתו, ביחד עם התיירות שבו, התעשייה וערכי הנוף שבאזור. אני יודע שכל ממשלות העבר דיברו על זה רבות, אבל הממשלה שלי עושה. הפתרון המועדף הוא קציר מלא של המלח".

לדברי השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, שליווה את ראש הממשלה בסיור אמר ל"גלובס" כי בין האופציות המשפטיות שעליהן דיבר נתניהו במקרה של היעדר הסכמה על מי"ה, גם פתיחת הזיכיון של כי"ל שאמור להסתיים ב- 2030, הטלת המימון של הקציר עליה במסגרת הליך של חקיקה ראשית בכנסת ומהלכים נוספים, שלדבריו נבדקים במשרד המשפטים.

"מי"ה גורמים לבעיה במקום הזה ולכן לא המדינה ולא הציבור הם שצריכים לשאת בעלויות האלה כי הם לא משתתפים ברווחים שכיל מפיקה מהפעילות הזאת. משרד המשפטים בוחן היום מה הובטח לכי"ל במסגרת ההפרטה ומכירת החברה מידי המדינה ומה לא הובטח לה. אם צריך, נבחן פעולות חד-צדדיות של המדינה, אני לא מתרשם מהקמפיין הבזבזני שלהם על כך שהם מצילים את ים המלח. הקמפיין נועד להשפיע על מקבלי ההחלטות. הם לא הצילו את ים המלח", אמר ארדן.

"מפעלי ים המלח יישאו בעלויות"

את הסיור שלו היום, פתח ראש הממשלה בתצפית לעבר אזור המלונות בעין בוקק, מראש של מצוק המשקיף על האזור כולו. לצדו מאבטחיו ושרי ממשלתו, התיישב ראש הממשלה על מרגלות המצוק והשקיף במשך דקות ארוכות לעבר המלונות שחשופים לסכנת הצפה בתוך 6 שנים, במקרה שקציר המלח לא יעשה. ראש מועצת תמר, דב ליטבינוף ומנכ"ל החברה הממשלתית להגנות ים המלח, שימי דניאל העבירו לו סקירות מקיפות אודות הדחיפות שבצורך לבצע את הקציר.

שר האוצר, יובל שטייניץ, שאנשיו משרדו ביקרו תחילה את הצעת השרים ארדן ומיסז'ניקוב כי סברו שיש להרוס את המלונות ולבנותם מחדש כחלופה לקציר המלח, אמר היום: "מי"ה צריכים לממן את רובו של הקציר הזה וישאו בעלויות בצורה משמעותית. מי"ה חייבים למזער את הנזק לסביבה שבה הם פועלים".

בהמשך הסיור שלו, פירט ראש הממשלה את חזונו בנוגע לעתידו של ים המלח: "אנחנו הולכים לעשות כאן משהו גדול מאד. אנחנו נסלול קו רכבת דרך אשדוד, באר שבע, הערבה והיא תנוע גם לכאן, לים המלח עד אילת. בערבה, אנחנו נקים עיר אחת או שתיים. זה יחולל מהפך אדיר. בעוד 20 שנה, המקום הזה ייראה אחרת וזה רק יהיה נדבך קטן בשינוי הדרמטי שנעביר לאזור כולו", אמר.

במענה לשאלה מהיכן יביא את הכסף להגשמת התוכנית הדרמטית, אמר: "קרקע לא מפותחת, היא קרקע מתה, שלא מניבה דבר. כשאתה מפתח אותה, היא מניבה. אז כן, אתה יכול לשמור עליה כפי שהיא ולקבל את סיביר. החזון של הרכבת עד אילת הוא רק פרומו לדברים הגדולים הבאים שיהיו פה".

כיל: המדינה צריכה לזכור את התחייבויותיה

המשנה למנכ"ל כימיקלים לישראל (כיל), דני חן התייחס לסיור ראש הממשלה ולקריאות השרים לחייב את כיל במימון הקציר המלא ואמר: "אנו מוכנים לתת כתף למהלך ולהיות שותפים לו, כי מדובר במהלך שחשוב לנו לא פחות. עם זאת, המדינה צריכה לזכור את ההתחייבויות שלה לגבינו ולא להתנער מהן", אמר.

את פניו של ראש הממשלה במועצת תמר, קיבלו היום חן, ביחד עם בכירים בקבוצת כיל ובראשם המנכ"ל, עקיבא מוזס.