ה'פד' ירכוש אג"ח ב-300 מיליארד ד' כדי לתמוך בשווקים

כלכלני "בלומברג" מעריכים: הפדרל ריזרב יישאר הרוכש הגדול ביותר של אג"ח ממשלתיות גם לאחר סיום תוכנית הרכישות ■ צפוי להשתמש בכסף מפירעון האג"חים לביצוע רכישות נוספות

הפדרל ריזרב בארה"ב יישאר הרוכש הגדול ביותר של אג"ח ממשלתיות גם לאחר סיום תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2) בסיום השבוע הנוכחי, כך מעריכים כלכלני "בלומברג". על פי הערכות כלכלנים, הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להשתמש במאזן שלו, בהיקף של 2.86 טריליון דולר, כדי להמשיך לבצע רכישות ולשמור על ריבית נמוכה.

תוכנית ההרחבה הכמותית, QE2, במסגרתה רכש ה'פד' אג"ח ממשלתיות בהיקף של 600 מיליארד דולר, עתידה להגיע לסיומה השבוע (ב-30 ביוני). מנגד, הצהיר ה'פד' ב-22 ביוני כי ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות באמצעות המזומנים שיקבל מפירעון האג"ח שרכש זה מכבר. בהתחשב בכך, המשמעות היא שה'פד' ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות בכ-300 מיליארד דולר ב-12 החודשים הבאים, מבלי להזרים כסף חדש למערכת הפיננסית.

ה'פד', שהזרים 2.3 טרייליון דולר למערכת הפיננסית לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ב-2008, ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי לשמור על הריבית הכמעט אפסית בשוק, בעוד הצמיחה בכלכלת ארה"ב סובלת מהאטה. ברקע, ממשיך נשיא ארה"ב לנסות להגיע להסכמה בקונגרס על העלאת תקרת החוב הממשלתית בהיקף 14.3 טריליון דולר, יחד עם הסכמה על קיצוצים נרחבים בתקציב, לקראת הדד-ליין ב-2 באוגוסט הקרוב.

אג"ח ממשלתיות בשווי של 112.1 מיליארד דולר צפויות להגיע לפרעונן ב-12 החודשים הקרובים - כ-7% מכלל האג"ח של ארה"ב, בשווי כולל של 1.59 טריליון דולר, הנמצאות בשווקים.

בסקר אנליסטים של "בלומברג" שכלל 58 כלכלנים, 79% מהנשאלים ציינו כי הם מאמינים שיו"ר ה'פד' בן ברננקי אכן ישמור על המאזן של הבנק המרכזי כפי שהוא לפחות עד הרבעון הרביעי של 2011, ולפיכך ינצל כסף נזיל שיגיע לרשותו עם פירעון האג"חים, כדי לבצע רכישות אג"ח נוספות.