כחלון מנסה לפתות משקיעים למיזם התקשורת של חח"י

שר התקשורת משה כחלון קבע: על כל לקוח שיחובר במרכז - יחוברו שניים בפריפריה ■ היקף המיזם - 5 מיליארד שקל

התפתחות משמעותית במיזם התקשורת של חברת החשמל. ל"גלובס" נודע ששר התקשורת משה כחלון החליט להקל בצורה משמעותית על המיזם על מנת שהוא יהפוך לכדאי כלכלית, אך יחד עם זאת לא תיפגע הפריסה שלו באזורי הפריפריה. ההסדר שאליו הגיעו כחלון, חברת החשמל וועדת המכרזים, הוא שזמן הפריסה לא ישונה ויעמוד על 7 שנים, אך היקף הפריסה יירד ל-65% במקום 80% שנקבעו בתחילת הדרך.

במקביל, כפה כחלון תנאי שלפיו על כל לקוח שיחובר במרכז, יחויב המיזם לחבר שני לקוחות בפריפריה. המטרה בכך היא להביא למצב שהמיזם לא יפרוס סיבים אופטיים רק באזורי ביקוש, אלא יגיע לפריפריה כדי שניתן יהיה להביא את היתרונות ואת בשורת הסיב האופטי לאזורים חלשים יחסית מבחינה כלכלית.

ההחלטה על ההקלות התקבלה במסגרת פגישה שניהל כחלון עם חברת החשמל ביום חמישי לפני שבועיים בשעות הערב המאוחרות במשרדי החברה. הפגישה נשמרה בסוד משום שכחלון וחברי ועדת המכרזים חוששים מפני התערבות בלתי צפויה של גורמים שונים, שינסו לתקוע מקלות בגלגלי המיזם בשלביו האחרונים.

עוד נודע כי על פי העבודות הכלכליות שהוכנו לקראתו נדרש המיזם כולו להשקעה של 5 מיליארד שקל, אך היקף ההשקעה שיידרש למילוי התנאים הראשונים של פריסה של 65% בתוך 7 שנים, יהיה 4 מיליארד שקל.

ישנן עוד כמה סוגיות שעדיין לא נפתרו כמו שאלת המכרז ובאיזה אופן הוא ינוהל, כלומר האם המשקיעים יתמודדו על המחיר הגבוה ביותר שיציעו בתמורה ל-51% ממניות המיזם (49% יוחזקו על ידי חברת החשמל) והאם הכסף יעבור כולו לחברת החשמל או לתוך קופת המיזם עצמו - כלומר ישמש להשקעה. ככל הנראה, ועדת המכרזים תגייס בקרוב בנק השקעות שילווה את המיזם במסגרת רוד שואו שייערך למשקיעים בארץ ובחו"ל. נכון לעכשיו המיזם מעורר ענין רב בקרב גופים רבים, חלקם פיננסיים, שהיו רוצים לקחת חלק במימונו.

המיזם, אם יקום, הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים ביותר שהיו בישראל בשנים האחרונות, ויביא לשינוי מהותי בשוק התקשורת ולכלכלה הישראלית.