בלוגים של כמרים קתולים

הוועדה האולימפית אסרה על המשתתפים לעשות שימוש מסחרי ברשתות חברתיות

אם יש צורך בהוכחה המעידה על חוזקן ומידת תפוצתן של הרשתות החברתיות, ניתן להתבונן כיצד הוותיקן, אחד מהגופים השמרנים בעולם המערבי, פנה לעבר המדיה החברתית. הנוכחות האינטרנטית הראשונה לאפיפיור עלתה ב-1995, עם אתר אינטרנט שכמעט ולא השתנה מאז.

על אף הגישה השמרנית, החליט האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לחזק את הקשר עם מאמיניו באמצעות הרשת, ומאז הבחרו לתפקיד ב-2005 נקט במספר צעדים לעבר מטרה זו, ובהם ערוץ יו-טיוב ואפליקציות פייסבוק וסלולר, ועידוד כמרים קתולים לפתוח בלוגים אישיים בנושאי אמונה ודת.

השבוע הכריזו בוותיקן על שדרוג נוסף לנוכחות האינטרנטית והשקת פורטל תוכן מקיף ואינטראקטיבי, שיאגד את כלל פעילות הכנסייה ברשת. הפורטל עתיד להציג עדכוני חדשות, תמונות וצילומים בזמן אמת מהוותיקן, במקביל לארכיון מקיף לדרשותיו ונאומיו של בנדיקטוס ה-16.

לפי הדיווחים, הפורטל עתיד להסתנכרן עם הרשתות החברתיות, ולאפשר הצגת ציוצים בטוויטר וקישורים לפייסבוק, שיסייעו להפצת תוכן האתר בקרב המאמינים.

הקמת הפורטל מתיישבת בקו אחד עם הצהרתו של האפיפיור לפני מספר חודשים, בה הכריז כין אין לפסול את השימוש באינטרנט ככלי להגיע למאמינים. ההכרה כי לא ניתן להתעלם מכוחן של הרשתות החברתיות הובילה להקמת הפורטל, שעתיד לספק מידע מקיף ועדכונים בזמן אמת.

למעשה, מדובר בשינוי תפיסתי - מהאינטרנט ככלי בסיסי המאפשר הצגת כרטיס ביקור (כפי שמציג אתר הותיקן הנוכחי), לאתר המספק חוויה שלמה ומאפשר לגולש להתעדכן ולקבל מידע שלם ומקיף בתחנה אחת, שמסוגלת, לפחות מבחינת המאמינים, לתפוס מקום של כבוד לצדן של הרשתות החברתיות הפופולריות.

וותיקן אפיפיור / צלם: רויטרס
 וותיקן אפיפיור / צלם: רויטרס

למקומות, היכון , צייץ

הרשת, בדומה לתקשורת המסורתית, מחכה בציפייה לאירועי שיא, כפי שהדגימה חתונתם של הנסיך ויליאם וקייט, שזכתה לאינספור התייחסויות ומחוות ברשתות החברתיות. אחד מאירועי השיא הקרבים הוא האולימפיאדה שעתידה להתקיים בלונדון ב-2012.

כחלק מההערכות לקראת המשחקים, הודיעה השבוע הוועדה האולימפית כי המשתתפים באולימפיאדה רשאים להשתמש במדיה החברתית באירוע ולהעלות "ציוצים", עדכונים בפייסבוק ופוסטים בבלוגים.

ההכרזה, שנראית במבט ראשון תמוהה מעט, מהווה חלק מההערכות התקשורתית המקיפה לקראת האירוע. מארגני האולימפיאדה השכילו להבין שבדומה להסדרת הסיקור התקשורתי המסורתי, עליהם לקבוע כללים לשימוש נכון ברשתות החברתיות, שבעבור רבים מחליפים את אמצעי המדיה המסורתיים.

מלבד האישור להשתמש במדיה החברתית, הוועדה האולימפית הדגישה את כללי ההתנהלות הנאותים, ציינה כי על הספורטאים להשתמש בשפה נקייה מגסויות, והטילה איסור על שימושים מסחריים כדוגמת מכירת תמונות או חסויות ברשתות.

בניגוד לאולימפיאדת בייג'ין, בוועדה החליטו להקל על הספורטאים ולאפשר להעלות תמונות שצילמו במהלך המשחקים. האישור מהווה צעד נוסף לעבר קבלת הרשתות החברתיות, שהפכו לחלק בלתי נפרד מאירוע גדול ומשמעותי כדוגמת האולימפיאדה.

עם זאת, על אף הצעד לעבר הקדמה, בחרה הוועדה האולימפית לשמור על מידה לא ברורה של חשאיות - ואסרה על הספורטאים להעלות סרטונים וקטעי קול מהמשחקים.

הכותבת היא שותפה במשרד יחסי הציבור בן-חורין-אלכסנדרוביץ'.