מהומה בכנס על הרפורמה בתחבורה: "איפה יש קו 45?"

כך שאל שוב ושוב קשיש שסירב לפנות את הבמה ולהתיישב ■ תעריף הנסיעה הבסיסי בגוש דן יתייקר ב-7% - פי 3.5 מעליית המדד במחצית השנה

"איפה אני מוצא את קו 45 עכשיו?", שאל שוב ושוב קשיש שנעזר במקל הליכה בשימוע ציבורי לקראת הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. הקשיש סירב לפנות את הבמה ולהתיישב.

בכנס, שנערך על-ידי ארגון תחבורה היום ומחר, בניהולה של תמר קינן, סערו הרוחות; עשרות אנשים דפקו על דלתות האולם בבית ציוני אמריקה וחייבו מעבר לאולם אחר, תוך שחילקו עלונים המצטטים את הכתבות בנושא מ"גלובס" מלפני יומיים.

הרוחות סערו גם בתוך האולם. אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה והנציג הבכיר של המשרד בדיון נקטע פעם אחר פעם ולא הצליח להציג את עקרונות הרפורמה. "אפוקליפסה עכשיו", כינה זאת יואב לרמן, חבר הוועד המנהל בעמותת מרחב לעירוניות מתחדשת, והציע לאותו קשיש "לנסוע במונית", מה שעורר את חמתו של גבי נבון ממנהל התחבורה הציבורית במשרד התחבורה. נבון איים לעזוב ותקף אישית את אחת מפעילות השכונות, מהנדסת בהכשרתה, שהייתה מעורבת בגלגולי הרפורמה הראשונים לפני כעשור. "את האחרונה שיש לך זכות דיבור אחרי שפיטרו אותך!", צעק.

לנגר זכה לקריאות בוז לאחר שציין כי "העמקנו את הסובסידיה על המחירים". כזכור, בעוד המחירים בכל הארץ יוקפאו ביולי, תעריף הנסיעה הבסיסי בגוש דן יתייקר ב-7% - פי 3.5 מעליית מדד המחירים לצרכן במחצית השנה. העלייה, כך נראה, נועדה לסבסד את הפיצוי, שיצטרך לשלם משרד התחבורה למפעילות התחבורה הציבורית, דן ואגד בעיקר, עבור השימוש בכרטיס המעבר החופשי ל-90 דקות.

בניסיון למנוע את פיצוץ הכנס, נטלה את המושכות מיטל להבי, סגניתו של רון חולדאי, הנמצא בחו"ל. להבי שציינה כי היא אינה מטפלת בנושא זה בעירייה, אם כי אתר האינטרנט שלה מראה אג'נדה סדורה בסוגיות תחבורתיות, נוסף על היותה חברת הדירקטוריון של נתיבי איילון - מתכננת הרפורמה.

"מערכת שיתוף התושבים פעלה בצורה מניפולטיבית. במקום זהבה ושלושת הדובים מהקמפיין זה הזכיר יותר דובוני לא-לא", מסרו נציגי השכונות. "הכניסו כל נציגות לחדר קטן והסבירו לה רק את השינויים ברובע שלה. הציבור שיצטרך להתחיל ללכת ברגל ביום שישי עוד יגיד את דברו". בתוך כך, גוברת המחאה נגד הרפורמה. ל"גלובס" נודע על מספר התארגנויות נקודתיות המתכננות לחסום את האוטובוסים בימי שישי בעיר.

ההסברה, כך נראה, עדיין לוקה בחסר: לאחר שהצ'ט באתר האינטרנט הייעודי של משרד התחבורה קרס כבר אתמול, היום קרס האתר לחלוטין. גם חוברות ההסברה האזוריות שחולקו אתמול בכנס (חלק ניכר מהקמפיין, שעלותו על-פי ההערכות 18 מיליון שקל) לא כללו את כל האזורים.

את המידע, לפי שעה, ניתן לקבל בבלוג "תחבורה בדרך שלנו" שמופעל על-ידי קבוצת מתנדבים. יוזמה פרטית אחרת אמורה לעלות בימים הקרובים בגרסת בטא, ולהציע אתר שייתן הכוונה ממקום למקום באמצעות נקודות ציון במפה.