הנחות סוף עונה: לקנות עכשיו או לחכות לגל ההנחות הבא?

מי שחיכה עד עכשיו עם רכישת בגדי קיץ עשה בחוכמה, שכן רשתות האופנה מכריזות בזו אחר זו על מבצעים והנחות ■ "גלובס" בודק כמה יעלה לחדש את המלתחה ברשתות ואצל המעצבים

אמנם באופן רשמי הקיץ נפתח רק לאחרונה (21 ביוני), והחום הגדול עוד לפנינו, אבל אווירת הסייל כבר כאן - רשתות אופנה רבות כבר נמצאות בתוך תקופת סוף העונה עם פריטים מוזלים, מה שמרמז על מלאים מכובדים ועל העמקת ההנחות כבר במהלך החודש הקרוב.

חלק מהרשתות הקדימו את מועד המכירות ביחס לשנה שעברה, אלא שבמרבית החנויות ההנחות עדיין בשלב ראשוני (המאופיין למשל במבצעים על רכישה כמותית).

את האות המבשר על מחיקת המחיר הרשמי הפנו חלק מהרשתות בשלב ראשון לחברי מועדון (מנגו, גאפ) וכעבור זמן קצר ייעדו את המבצעים גם לקהל הרחב. בחלק מהרשתות חברי מועדון נהנים מהנחה נוספת על ההנחה הקיימת, כך למשל במנגו, ב-H&O ובמשביר לצרכן.

"גלובס" סוקר את מפת ההנחות העדכניות. מהבדיקה עולה כי בשלב זה הנחות גורפות מוענקות ברשת פוקס. הרשת מעניקה 40% הנחה על מרבית הפריטים בחנות. אם להתבסס על השנים הקודמות, ההנחה הזאת צפויה להעמיק בקרוב.

גם זארה, קרייזי ליין והמשביר לצרכן כבר מציעות הנחות יפות.

לעומת זאת, בקסטרו היקף הפריטים שעליהם מוענקת הנחה של חצי מחיר עדיין לא גורף מספיק, וגם במנגו מחולקים הפריטים המוזלים לפי קבוצות מחיר (המתורגמות ל"עד 50% הנחה") - גם אלה, בהסתמך על המדיניות בעונות קודמות, יוזלו במהלך הקיץ.

משתלם לקנות עכשיו?

רוב הרשתות עדיין לא "חותכות" חצי מהמחיר (לפחות), כפי שיקרה תוך פרק זמן קצר - מכאן שיש עוד למה לחכות. הניסיון מלמד כי שלב זה של הנחות סוף עונה הוא שלב ראשוני בלבד, והמחירים עוד יירדו משמעותית. מצד שני, מי שרוצה לממש את ההנחות כבר עכשיו ייהנה עדיין ממלאים הכוללים טווחי מידות.

לכן, השאלה אם להמתין להעמקת ההנחות (רובן כבר בתחילת יולי) תלויה בהיצע שיישאר על המדפים. אם הרעיון הוא לקנות כמה שיותר בזול ולא חשוב מה - אפשר לחכות, משום שהמחירים צפויים לרדת כבר במהלך השבועות הקרובים.

עוד נזכיר כי פריטים מעונות קודמות בהנחות ממתינים בחנויות העודפים הפזורות ברחבי הארץ - וכעת, בטרם יתווספו גם פריטי העונה הנוכחית שלא יימכרו, בחלקן יש הנחות שוות במיוחד.

נפטרים מהמלאי

לא בכל הרשתות ניתנת ההנחה בצורה זהה ופשוטה להבנה. חלקן מנסות קודם כל להיפטר ממלאי ומציעות הנחה כמותית. הרעיון בבניית הנחות כמותיות הוא מאוד פשוט: למכור כמה שיותר ולגרום לצרכן לקחת עוד פריט, גם אם תכנן לרכוש רק אחד, העיקר למצות את ההנחה. מומלץ לחשוב האם באמת יש צורך בפריט הנוסף.

כך למשל בגולף, קוויקסילבר וטומי הילפיגר ניתנת הנחה של 50% על מוצר שני, ובפומה 60% הנחה על פריט שני.

רשת דיסקרט מציעה מבצע של 2+1 שיוחלף בתחילת יולי למבצע של 1+1, וגם ברשת יופ, שכבר כמה שבועות מציעה פריט שלישי חינם, יעמיקו את המבצע בעוד יומיים, בתחילת יולי. חלק מהרשתות, כמו זארה, פוקס, קרייזי ליין, יצאו במבצעי הנחה "התחלתיים" של 30%-40%, שעם הזמן צפויים לגדול להנחה של חצי מחיר לפחות.

גם במשביר לצרכן , הידועה כרשת חובבת סיילים והנחות (במסגרת שקית ההנחות או ימי החגיגות לחברי מועדון), יעמיקו את המבצעים בתחילת יולי. כרגע נמכרים שם פריטים לגברים ולנשים ב-55% הנחה, אופנת ילדים ב-20-30 שקל ועוד.

בחלק מהחנויות, כמו טאג וומן, ההנחות גדלות ככל שתעמיסו יותר פריטים. הרשת מציעה הנחה של 30% על מוצר בודד, כאשר ברכישת שני מוצרים ההנחה תגדל ל-40% ובקניית 3 מוצרים ל-50%. גם בסריגמיש ההנחות יגדלו ככל שתקנו יותר.

גם היקף הפריטים שנמצאים בהוזלה צפוי לגדול: מנגו, גאפ וקסטרו, למשל, הכריזו על פתיחת המכירות עם הנחות של עד 50% על חלק מהפריטים, שככל הנראה היקפם יגדל עם הזמן.

שימו לב לחשיבות שמקבלת ההגדרה "עד 50%", שמטרתה לפתות את הקונים להיכנס לחנות, והמעניקה לרשת את הדרור להכליל תחת מטריית ההנחות פריטים בטווח מחיר שונה: כך שרק על בודדים מהפריטים מוענקת הנחה של חצי מחיר, בעוד האחרים נמכרים בהנחה מופחתת.

הנחות על רוב הפריטים

שיטה אחרת מגדירה מחיר לפי קבוצות או קטגוריות. החיסרון: לא תמיד מפורט גובה ההנחה או שיעורה, כך שלעתים הצרכן סבור כי הוא מקבל הנחה גדולה, אך אינו יודע שגם לפני המבצע הפריט לא היה הרבה יותר יקר.

לדוגמה, ב-TNT כל הפריטים בחנות עד 100 שקל (למעט ג'ינסים), בתמנון כל הפריטים עד 70 שקל, חולצות פולו ב-CELIO ב-80 שקל, בג'אמפ פריטי קיץ עד 250 שקל, וברנואר: 170 שקל לג'ינסים, חצאיות ב-130 שקל ועוד.

פרשנות: קיץ-חורף / דפנה הראל-כפיר

עונה אחר עונה, שנה אחר שנה, בכל פעם זה קורה מחדש. כאילו בעליהן של רשתות האופנה לא חיים כאן אלא באירופה - מכירות סוף הקיץ מתחילות בתחילת הקיץ, וקולקציות החורף נכנסות אל החנויות כאשר השמש יוקדת.

הבעיה נעוצה כנראה באפקט הדומינו - רשת אחת פוצחת במבצעי סוף עונה, וגוררת אחריה את שאר הרשתות שלא נשארות מאחור. אבל לאפקט הדומינו הזה יש פן נוסף: הקיץ התארך, החורף מתחיל מאוחר, ונוצר מצב אבסורדי שכבר בספטמבר כמעט ולא ניתן להשיג בגדים קיציים, ואילו בחלק האחרון של החורף החנויות כבר ריקות מבגדים חמים.

כמה מגוחך, שלא לומר מתוסכל, מרגיש הלקוח הישראלי כאשר בחודשים ספטמבר-אוקטובר הוא נאלץ לפלס את הדרך בין מעילים וסוודרים כדי לחפש בגדים עם שרוול קצר. הטמפרטורה בחוץ נושקת ל-30 מעלות צלזיוס, ואילו הוא מפשפש בין ערימות הבגדים שנותרו במבצע ונדחקו לפינת החנות, לטובת סריגים.

מחירי הבגדים והנעליים בתחילת העונה גבוהים, לא פעם גבוהים מדי. כאשר מחירי חולצות נעים בין 100 ל-250 שקל ברוב הרשתות, ומחיריהם של סנדלי נשים נושקים ל-500 שקל - למשפחות רבות קשה עד בלתי אפשרי לקנות.

נוצר מצב מגוחך שהמחירים מגיעים לרמה הגיונית יותר רק כחודשיים לאחר כניסת קולקציות הקיץ לחנויות, כאשר הן מתחילות להציע סנוניות ראשונות של מבצעים.

בשורה התחתונה, צרכנים נבונים כבר הבינו שכדי לקנות במחירים אטרקטיביים אין להם ברירה אלא לחכות למבצעים האמיתיים, כאשר הבגדים לכאורה נמכרים בהנחות של 40%-50%.

למה לכאורה? משום שבפועל, מחיר ה"מבצע" הזה משקף עדיין רווח נאה מאוד ליצרניות, וחבל שהן מציבות רף מחירים כה גבוה בתחילת העונה.

בשורה התחתונה, טוב יעשו יצרניות הבגדים אם יתאימו עצמן לדרישת הקהל, ימכרו בגדי קיץ בקיץ ובגדי חורף בחורף - ויגבו מחירים הוגנים לא רק במבצעים.

ביגוד עד 50 אחוז הנחה
 ביגוד עד 50 אחוז הנחה

הנחות על נעליים
 הנחות על נעליים