קיץ חם: מה מסתתר מאחורי קרבות הרייטינג בטלוויזיה המסחרית?

מניסיונו של ערוץ 10 להציב ביום חמישי אלטרנטיבה ראויה לזכיינית ערוץ 2 קשת אפשר ללמוד לא מעט על התנהלות שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל - וגם לא מעט עלינו הצופים

אחד הניסיונות הבודדים בתולדות ערוץ 10 בהצבת תחרות אמיתית מול זכיינית ערוץ 2 קשת, נגמר ביום חמישי האחרון במפח-נפש בעבור הערוץ. תוכנית הריאליטי היקרה והיומרנית של ערוץ 10, "הדור הבא 24/7", צללה-התרסקה מרייטינג של 19% בפרק הבכורה שלה ל-8.8% צפייה בלבד בפרק השני.

במקביל, קשת השיקה את העונה השנייה של "מאסטר שף" בנתון מרשים ביותר של 28.5% צפייה, אשר הוביל את "רמזור" ששודר אחר-כך לשיא רייטינג של 32.3%.

השתלשלות המהלכים שהובילה למאבק של יום חמישי, עשויה ללמד אותנו דבר או שניים על יחסי הכוחות בטלוויזיה המסחרית היום בישראל ועל מידת התחרותיות השלטת בה.

רשת לא נלחמה

כיצד יכול להיות פער דרמטי שכזה בין פרק ראשון של תוכנית לפרק השני שלה? צופי הטלוויזיה ביום ראשון וביום חמישי יכלו לחזות בשוני משמעותי בגישה של זכייניות ערוץ 2 להתמודדות מול האיום מערוץ 10.

בעוד קשת נלחמה ממש (ומיד בהרחבה על כך), נדמה כי רשת ממש הגישה לערוץ 10 את ההצלחה. מול התוכנית הוצבה "צחוק מעבודה", תוכנית מצליחה אבל ללא ספק כזו שאין צורך לצפות בה בצפייה חיה.

יתרה מכך, הפסקת הפרסומות הראשונה של אחרי החדשות ביום ראשון שובצה בלוח זמנים שממש קרא לצופים לעבור ולצפות בערוץ 10, אז בדיוק החלה התוכנית.

לכך מצטרפת העובדה שרשת הסכימה לדחות את עליית הערוץ הים-תיכוני המיוחל שלה במספר שבועות, על מנת שערוץ 10 יוכל לקבל את אפיק 25 כדי לשדר בו את הערוץ הפתוח של תוכנית הריאליטי בלוויין.

צירוף הנסיבות הללו ראוי שיעלה שאלות באשר לקשר בין רשת לערוץ 10 במאבקן באויב משותף - קשת, ולמידת התחרותיות בשוק הטלוויזיה המסחרית.

קשת רצתה נוק-אאוט

קשת לא התייחסה בביטול לאיום מצד ערוץ 10. בניגוד לרשת, לזכיינית בעלת הזכויות בישראל לפורמט "האח הגדול" היה הרבה יותר להפסיד במאבק הזה, גם אם ברור כי בכל מקרה הייתה מנצחת, לפחות מבחינת הרייטינג.

קשת לא רק רצתה לנצח - היא רצתה לחסל את היריב, כשם שעושים גופים מובילים. לכן היא הקדימה את עליית "מאסטר שף" לאוויר, ובפרק הבכורה הביאה למהלך יוצא דופן ולהשמטה של 5 דקות מסיום המהדורה המרכזית ולביטולה של תחזית מזג-האוויר, על מנת שהתוכנית תתחיל מיד מתוך המהדורה וממש תתגנב אל הצופים שרוצים לדעת מה ללבוש מחר בבוקר.

נתוני הצפייה הוכיחו כי קשת הגזימה. הפער העצום בין שתי התוכניות ומבט אל נתוני הצפייה בכל דקה ודקה מראים כי הציבור לא התעניין בכלל בתוכנית של ערוץ 10, וגם אם היה צופה בתחזית - הוא לא היה בהכרח מעביר ערוץ עם תום החדשות של יונית לוי.

חדשות ערוץ 2 הפסידה

חברת חדשות ערוץ 2 היא אולי המפסידה הגדולה בהתמודדות הזו בין 10 לקשת. במידה רבה, תחזית מזג-האוויר חשובה לצופה הישראלי לא פחות מכותרות המהדורה.

המהירות שבה חברת החדשות התקפלה בפני אחד מבעלי המניות שלה (קשת) לטובת מקסום רווחיו ויוקרתו, מדאיגה. זאת במיוחד לנוכח העובדה שהחברה יצאה לא אחת באופן ברור בהצהרה כי שיקולי הזכייניות אינם נוגעים לה, וכי היא לא נותנת לענייני הלוח לזלוג לענייני החדשות.

ערוץ 10: הימור שנכשל

בשורה התחתונה זו לא רשת ולא קשת, זו התוכנית "הדור הבא 24/7" שבעיני הציבור הישראלי אינה תוכנית טובה. לא משנה כמה תרגילי שיבוץ ונוסחאות פרסומת היו נעשים בערוץ 2 לטובת או נגד ערוץ 10 - בסופו של יום תוכנית ריאליטי בסדר גודל כזה, וברמת השקעה כזו, אסור לה להביא פחות מ-10% צפייה.

במידה רבה, ה"אובר דואינג" של קשת במקרה זה היה כמתנה לערוץ 10. "מאסטר שף" והזיעה שניגרה על מצחה של קשת הם תירוצים נפלאים כדי להסוות את העובדה שהתוכנית, שכל-כך הרבה ממון ומאמץ הושקעו בה, היא פשוט תוכנית לא טובה.

בכל זאת, לערוץ 10 מגיע צל"ש משמעותי על הניסיון. אחרי שנה ויותר של אי-לקיחת סיכונים מיותרים והליכה על בטוח, הערוץ הלך על כל הקופה ובחר להיאבק במשקל כבד. המשגה במקרה זה הוא בבחירה של החומר שבאמצעותו הוא תכנן לעשות את המהפכה.

הציבור הישראלי מצביע בשלט

במידה רבה מדובר במקרה דומה לזה של הקוטג'. כמו שיושבים בחדרי הנהלה בחברות השונות במשק הישראלי ומחליטים להעלות מחירים, "כי הציבור הישראלי יבלע את זה" - כך גם אפשר לדמיין את ההחלטה בערוץ 10 ללכת על ריאליטי כמו "הדור הבא" ככזו שמתבססת על רפיון כושר ההחלטה של הציבור. הם אוהבים ריאליטי? הם אוהבים בית שמצולם סביב השעון? אז נוסיף גם שחיין חתיך ו-12 בלונדיניות, ויאללה בלאגן.

אבל כפי שהציבור הישראלי כבר הוכיח בעבר כי הוא לא בולע כל דבר שמלעיטים אותו בו, הוא עשה זאת גם הפעם. הוא יודע להבחין ברמה בטלוויזיה. ערוץ 10 לא שחק את קשת - הוא רק חיזק אותה במאבקו זה, ואף יותר מזה חיזק את מותג-העל שלה "האח הגדול".

וואלה תכריע

באופן מטריד, ההחלטה באשר לגורל התוכנית לא תתקבל ברחוב השלום גבעתיים, מקום מושבו של ערוץ 10, אלא באבן גבירול פינת פנקס בתל-אביב, שם שוכנים משרדי חברת וואלה.

חברת האינטרנט שמה את הכסף הגדול במיזם, ולכן היא בעלת הדעה. ערוץ 10, שידע שיש אופציה לכישלון, לא היה הולך על זה אילולא עיקר העול הכלכלי היה נופל על האתר.

אך בעוד שוואלה מפסידה פה כסף - ערוץ 10, שתרם את מסכו לטובת העניין, יכול להפסיד הרבה יותר.