מידע שהגיע למבקר: חשד לאכיפה סלקטיבית בעמיקם

החשד: במינהל התעלמו מחריגות ועבירות של תומכי גלנט, ומצד שני הפעילו יד קשה וריבוי הליכים מול חברים שהתריעו על מה שנראה להם כשחיתות בהתנהלות גורמים במחוז חיפה

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קיבל לידיו את התוצאות של חקירה פנימית שערך גורם בכיר במינהל מקרקעי ישראל, לפיהן קיים חשש לאכיפה סלקטיבית של החוק והתקנות במושב עמיקם.

המידע מדבר על מחוז חיפה במינהל, ומתמקד בהתעלמות ובסלחנות כלפי חריגות ועבירות של תומכי האלוף יואב גלנט, ומצד שני הפעלת יד קשה וריבוי הליכים מול קבוצת חברים, שהתריעה על מה שנראה להם כשחיתות בהתנהלות גורמים במחוז חיפה. פרשת הפלישה של גלנט לקרקעות המדינה הייתה רק אחד מהנושאים שעליהם התריעה.

בבדיקה פנימית שנערכה לאחרונה במינהל, ושאותה ערך ישראל סקופ, שהיה מנהל מחוז מרכז, נמצא ריבוי של פעולות אכיפה והגשת תביעות נגד קבוצת התושבים שהתלוננו, ובעיקר אלה שהובילו את התלונות בפרשת גלנט, לעומת גישה מקלה כלפי תומכי גלנט.

ההבדל באכיפה של פקחי המינהל התבטא, בין השאר, בגישת המחוז כלפי חריגות בעלות אופי מינורי, שמצויות כמעט בכל בית או נחלה במושבים, לעומת התעלמות ויד רכה ביחס לעבירות בהיקף רחב.

בדוח המיוחד של המבקר על פרשת קרקעות גלנט נמתחה ביקורת חריפה על אופן פעולתו של מחוז חיפה במינהל, ונאמר כי התנהגות המחוז ובמשרד הפנים "עוררה בעיה של איפה ואיפה".

ל"גלובס" נודע כי עוד קודם לבדיקה הפנימית במינהל, גורם במחוז חיפה של המינהל מסר מידע על מגמה מכוונת כזו שהייתה במחוז חיפה. אולם, בעקבות תשאול של אותו גורם ביחידה הכלכלית של המשטרה, הסיקו החוקרים כי הוא אינו משתף פעולה והטילו ספק באמינותו.

קבוצת המתריעים התלוננה בעניין זה כבר בעבר, הן מול המינהל והן מול המבקר. נגד 5 משפחות המתלוננים נפתחו הליכים, החל מדרישות לסילוק יד וכן צווי הריסה. כרגע מתנהלים נגד המשפחות 11 הליכים.

ועד הפעולה של המתלוננים מסר: "בשתי הסוגיות של אכיפה סלקטיבית ושל עדות השקר של המינהל בבג"ץ בפרשיות במושב עמיקם, פנינו פעמים רבות למינהל על כל אגפיו. לא קיבלנו עד היום תגובה, ולא נראה לנו שנעשה משהו בעניין. ככל הידוע לנו, המבקר בודק את תלונתנו".

מהמינהל נמסר: "המינהל אינו נוהג לאשר או להכחיש נושאים המצויים בבדיקת מבקר המדינה".

ממבקר המדינה נמסר כי הוא אינו עוסק בעניין זה כרגע.