S&P: "גלגול החוב של יוון עלול להוביל לחדלות פירעון"

סוכנות הדירוג הבינלאומית מסרבת לגלות אופטימיות לאחר אישור הסיוע ליוון מצד האיחוד האירופי ■ S&P מתנגדת לתוכנית לגלגול חובות שיוזמת הבנקים בצרפת

"יוון בסופו של דבר תצטרך לעמוד בפני חדלות פירעון בגלל התוכנית של הבנקים בצרפת לגלגול החובות של המדינה", כך מעריכה היום (ב') סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P. הערכת סוכנות הדיוג הבינלאומית מעמיקה את החששות מפני יוון. S&P חתכה בחודש הקודם את דירוג האג"ח של יוון ל-CCC לעומת רמת B.

גורמים רשמיים באירופה הביעו ביטחון בשבוע שעבר בהצעה של צרפת, וציינו כי ההצעה של צרפת לא תוביל לחדלות פירעון ביוון, לעומת זאת, דירוגה של סוכנות הדירוג מאיים על מחזיקי החוב היווני וקובע כי הם יספגו הפסדים קשים.

"להערכתנו כל אחת משתי האופציות הפיננסיות למימון המתוארות בהצעה של צרפת (הבנקים הצרפתיים) לא תצליח למנוע מצב של חדלות פירעון", מעריכים כלכלני סוכנות הדירוג הבינלאומית.

נזכיר כי המוסדות הפיננסיים האירופיים גיבשו מתווה כללי של תוכנית לדחות ב-30 שנים את מועד פדיונן של חלק נכבד מהאג"ח הריבוניות שהגיעו לפדיון של יוון. התוכנית גובשה בהנהגת הבנקים בצרפת. ההצעה כוללת הסכם וולונטרי להפוך את מחציתן של האג"ח שיבשילו בשלוש השנים הבאות לאג"ח חדשות שמועד פירעונן יחול בעוד 30 שנים.

שווי סך האג"ח של יוון עומד על 340 מיליארד אירו, ועד סוף 2014 יבשילו אג"ח ששווין 100 מיליארד אירו מסכום זה. פתרון חלקי במסגרת התוכנית הצרפתית, שעליה הכריז הנשיא ניקולא סרקוזי, יגולגלו עוד 20% מהאג"ח המבשילות, ויהפכו למכשירי השקעה חדשים שתנפיק קרן היציבות הפיננסית האירופית (EFST). כמו כן תוקם ישות ייעודית שלתוכה יוכלו הבנקים להזרים את אחזקותיהם היווניות.

הבנק האירופי המרכזי (ECB), שהודיע כי לא ישתתף בגלגול האג"ח, מחזיק ב-14% מהאג"ח היווניות, ו-16% הנותרים נמצאים בידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.