"ברשות המסים יש המון תיקים, ותמיד יהיו תפוחים רקובים"

עו"ד אבישי מלכא, לשעבר עובד ברשות המסים: "אני חושב שההתנהלות של ג'קי מצא וחבריו הייתה במישור המשמעתי ולא במישור הפלילי, ולא היה צריך להגיש נגדם כתב אישום"

לפני 14 שנה עברה משפחתו של עו"ד אבישי מלכא אירוע קשה. רעות, אחותו הקטנה של מלכא, שהייתה אז בת 6, הותקפה בבית-הספר על-ידי תלמיד מבוגר ממנה שזרק עליה שבר של כיסא, והיא איבדה את עינה הימנית. המשפחה יצאה למאבק משפטי נגד מערכת החינוך ועיריית טבריה, שסירבו להשעות את מורי ומנהלי בית-הספר, שלטענת המשפחה לא השגיחו על התלמיד הפוגע ונשאו באחריות לאירוע.

לדברי מלכא, המשפחה עברה "מסכת של טיוחים, והתמודדנו חודשים ארוכים מול הרשויות שסירבו להשעות מורה שלא השגיח על הילדים. השיא היה כשאמי הגיעה בוקר אחד לעבודה בעיריית טבריה וגילתה שהיא מפוטרת בגלל המאבק שניהלה".

קודם למאבק המשפחתי התלבט מלכא באיזו קריירה יבחר כשיסיים את שירותו הצבאי. בעקבות האירועים החליט ללמוד משפטים במכללה למינהל. "כדי שייתנו בידי את הכלים והכוח להתמודד עם סיטואציות דומות ולסייע למשפחות אחרות שחוות מקרים דומים", הוא אומר.

ההחלטה של מלכא השתלמה. היום, כשהוא רק בן 32, מלכא הוא עורך דין מצליח ובעליו של משרד פרטי בתל-אביב עם שלוחה בצפון - שמעסיק 5 עורכי דין ושני מתמחים - המתמחה בתחום המס. בין היתר עוסק המשרד במיסוי מקרקעין, בקבוצות רכישה, בפרויקטים של תמ"א 38 ובעסקאות קומבינציה גדולות. אחת מלקוחותיו המובילות היא חברת "אור סיטי" לארגון קבוצות רכישה, שבבעלות ענבל אור.

משרד מלכא ליווה את החברה, בין היתר בקבוצות הרכישה של "אור על הפארק" ו"ארניה" ברמת-גן.

"ענבל אור מאוד מרשימה אותי ביכולת שלה לראות קושי ולמצוא לו את הפתרון. היא לא 'מחפשת את הדלת או החלון אלא את הקיר', נכנסת בעובי הקורה כדי להצליח. התחלתי לעבוד איתה כשהיא הייתה בתחילת דרכה, והיא עברה מאז התפתחות מדהימה. אור לא מתאימה לשבלונה הרגילה, ואולי לכן היא שנויה במחלוקת, אבל מבחינתי אפשר להעריץ אותה על ההישגים שאליהם היא הגיעה בזמן כה קצר", אומר מלכא.

לקוחות נוספים של המשרד הם קבוצת חנן מור "ועוד משפחות אמידות שמחזיקות לא מעט מהנדל"ן בארץ".

קודם ליציאתו לעצמאות, עבד מלכא 7.5 שנים ברשות המסים, שם רכש את ניסיונו בתחום. "אחרי הלימודים התמחיתי ברשות המסים אצל עו"ד ירדנה סרוסי, שהייתה מנהלת המחלקה הבינלאומית ברשות. אחר-כך נשארתי לעבוד כעורך דין ברשות, עבדתי כיועץ משפטי באזור הצפון של משרדי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ובהמשך הייתי יועץ גם של מס שבח באזור המרכז. נהניתי מכל רגע בעבודה, עסקתי בתיקים חשובים ברשות, כמו תיקי הרבנים, ובתיק של שר בממשלה שהורשע בשוחד ולא אומר את שמו".

בתקופת עבודתו ברשות המסים עבד מלכא לצדם של ג'קי מצא, ראש הרשות לשעבר, שהורשע בעבירות של תיווך בשוחד ובהפרת אמונים, ומרצה עונש מאסר. למלכא יש רק דברים טובים להגיד על מצא.

"הכרתי את ג'קי מצא היטב", הוא אומר, "והוא נראה לי תמיד איש מקצועי מהמדרגה הראשונה. בתקופת עבודתי לא חשתי במעשי שחיתות שמפורסמים באחרונה בעיתונים.

"אני לא מחליף את שיקול-דעת השופט ולא מצדד במנגנון שנקרא 'מינויים לשם קידום אינטרסים אישיים', אבל לדעתי זה קיים בכל גוף ולא רק ברשות המסים. אני חושב שההתנהלות של מצא וחבריו הייתה במישור המשמעתי ולא במישור הפלילי, ולא צריך היה להגיש נגדם כתב אישום. עצם זה שכהונתו של מצא הופסקה בנסיבות שבהן זה קרה, זה אות קלון מספק".

מלכא מוסיף כי חלק מהקיום של רשות המסים הוא הסמכות ושיקול-הדעת שניתנים לעובדים, מהמפקח המקומי ועד פקיד השומה. "לא ניתן לעבוד אחרת מכיוון שיש המון תיקי מיסוי ובעיות מס. עם זאת, תמיד יימצאו תפוחים רקובים שינצלו את סמכותם לרעה. עם או בלי קשר, אני חושב שצריך להקים בית משפט למיסוי, כדי ליצור ערכאת ערעור על רשויות המס בשלב ההשגה, וכך התיקים הבעייתיים יזכו ליתר פיקוח".

- למה בחרת ללמוד משפטים?

"גדלתי בטבריה, למשפחה עם 7 אחים ואחיות - 5 בנים ושתי בנות - שארבעה מהם הפכו לעורכי דין, וזה לא מקרי. הורינו תמיד חינכו אותנו למצוינות, וכבר בגיל 13 עברתי לפנימיית שטיינברג בכפר-סבא, למחוננים. זה היה מאוד קשה לגדול בפנימייה, וזה חישל אותי לחיים, והתבגרתי בגיל מאוד צעיר. בצבא שרתי בלשכת גיוס טבריה כראש מדור בקרה. בזמן השירות, בעקבות האירוע שקרה לאחותי והמאבק המשפחתי המשפטי ברשויות, התחלתי ללמוד משפטים במכללה למינהל".

- מה אוהב במקצוע?

"אני אוהב את העיסוק במספרים. אני עורך דין בתחום המיסוי, וזו נישה. אני בין היחידים שנותנים מענה לתושבי הצפון. האדרנלין שבלקחת תיק, לנתח אותו מבחינת היבטי המס שלו, ו'להפוך כל אבן' בניסיון למצוא איפה רשות המסים טעתה או איפה אני יכול 'להשתחל' ולחסוך ללקוח כסף, הוא מרתק".

- מה אתה לא אוהב במקצוע?

"ההצפה של המקצוע יצרה פגיעה קשה ביוקרה שלו ובתדמית של עורכי הדין. אני מרגיש את זה בכך שמגיעים אליי לקוחות רבים שקיבלו שירות גרוע של עמיתים שלי למקצוע. המקצוע הזה חייב להוסיף מערכת של חסמים בפני מי שלומד משפטים. בתחום האתיקה הפך המקצוע להפקר. אני יושב בבית דין משמעתי של לשכת עורכי מחוז תל-אביב וחווה את זה בכל פעם מחדש".

- מה אתה עושה אחרי שעות העבודה?

"הכי אני אוהב לשבת ולשחק עם הבנות שלי. אני גם אוהב לקרוא ספרים, בין היתר גם ספרי קבלה. באחרונה אני בתהליך של התחזקות ולומד אצל רב למרות שאני לא חובש כיפה".

- מהן השאיפות שלך לעתיד?

"בטווח המיידי הייתי שמח להתקבל לתפקיד היועץ המשפטי של רשות המסים שמתפנה בקרוב, אבל בינתיים מדובר במכרז בינמשרדי שאני מנוע מלגשת אליו, כך שהסיכוי קלוש, אלא אם הוא ייפתח.

"בעתיד הרחוק אני מקווה להיות איש המסים של משרד האוצר, בנפרד מאנשי רשות המסים. זה תפקיד שעדיין לא קיים, אבל הוא הכרחי. לגבי סוגיית מיסוי הגז למשל, צריך היה אדם שיתווה את מדיניות המס של משרד האוצר, ושלא כל אחד יראה את התחום שלו. בנוסף, הייתי שמח לתרום לקהילה ולפעול בתוך בתי-ספר וללמד ילדים לסובלנות".

‎עו"ד אבישי מלכא

גיל: 32

מצב משפחתי: נשוי לליאת ואב לשתי בנות, שי-לי, בת 3 וחצי, ומאורי, בת 5 חודשים

ותק: 10 שנים

תחום התמחות: מסים

עורך דין מוערך בתחום: עו"ד מאיר מזרחי, ד"ר חיים גבאי ועו"ד אייל עזורי, סגן מנהל מיסוי מקרקעין מרכז

‏עוד משהו: היה שותף בכיר של רו"ח דורית גבאי בכתיבת הספר: "כלכלת נדל"ן בישראל"