סכסוך מסחרי חריף: ערוץ 9 תובע את יוניברסל מקאן

ערוץ 9 הגיש תביעה בסך של כ-3 מיליון שקל נגד חברת המדיה יוניברסל בגין אי-תשלום חובות

משבר מסחרי חריף בין ערוץ 9 לבין חברת המדיה יוניברסל מקאן מגיע בימים אלה לבית המשפט. ל"גלובס" נודע כי ערוץ 9 הגיש תביעה בסך של כ-3 מיליון שקל נגד יוניברסל מקאן בגין אי-תשלום חובות.

הגשת התביעה היא שיאו של סכסוך מסחרי שהלך והתהווה במשך חודשים, שהמוקד שלו ככל הנראה הוא חילוקי דעות בנוגע לתנאים מסחריים עתידיים של יוניברסל מקאן בערוץ 9.

בשני הצדדים שומרים את הקלפים קרוב לחזה ונמנעים מלדבר על כך עם התקשורת, אך בכירים בענף המדיה מסרו ל"גלובס" כי על רקע רוחות חדשות המנשבות בערוץ 9 (בין היתר שיתוף-הפעולה עם איש העסקים אלי עזור) נערך משא-ומתן מסחרי בין הערוץ לבין יוניברסל מקאן בנוגע לתנאים לשנת 2010-2011.

נראה כי לא הושגו הסכמות בעניין, ועל ההתגלגלות בהמשך ניתן ללמוד מהנתונים הבאים: על-פי יפעת בקרת פרסום, בחודשים ינואר-אפריל השנה עמד היקף הפרסום של יוניברסל בערוץ על כ-2.5-2 מיליון דולר. ביוני, לעומת זאת, נרשמה ירידה דרמטית לכ-500 אלף דולר בלבד. מדובר בפרסום עבור סלקום ואסם, לקוחות יוניברסל שלהם הסכמים ישירים עם הערוץ.

כעת נודע, כי ערוץ 9 הגיש לבית המשפט כתב תביעה, לפיו, באופן חריג, נגלית לאור הזרקורים הדרך שבה מתנהלים לעתים ערוצי הטלוויזיה וחברות המדיה.

הסכם שנתי

מכתב התביעה עולה כי בתחילת 2009 חתמה מקאן על הסכם שנתי עם ערוץ 9, במסגרתו רכשה בנק נקודות רייטינג במחיר מוזל בתמורה לתשלום במזומן. מקאן אמורה הייתה לשלם עבור שליש מסך נקודות הרייטינג שצרכה בחודש נתון באמצעות "בנק" נקודות הרייטינג, ואילו בגין שני השלישים הנותרים היה עליה לשלם בתשלומים כספיים שוטפים, בהתאם למחירון שנקבע בהסכם 2009.

לקראת סוף 2010 ניצלה מקאן, הנתבעת, את מלוא "בנק" הנקודות שרכשה מראש במסגרת הסכם 2009, וביקשה לרכוש מכסת "נקודות רייטינג" מוזלות נוספת וכן לנהל משא-ומתן מסחרי לגבי ההסכם לשנים 2011-2012.

המשא-ומתן התנהל במשך החודשים נובמבר-פברואר, ובמהלכם המשיכה מקאן לצרוך זמן פרסום. לטענת הערוץ, בין הצדדים סוכם כי עבור זמן פרסום זה תשלם יוניברסל על-פי תנאי ההסכם הקודם.

בתביעה נטען כי ערוץ 9 אפשר ליוניברסל לרכוש "נקודות רייטינג" נוספות במחיר מוזל שעמדו לרשות הנתבעת ב"בנק" עבור שלהי שנת 2010, ובסוף שנת 2010 ביצע התאמות במסגרת הנקודות שנוצלו על חשבון ה"בנק".

החל מינואר 2011 ביצע הערוץ קיזוז של שליש מנקודות הרייטינג שנצרכו על-ידי הנתבעת עבור כל קמפיין על חשבון ה"בנק" שהיה אמור להירכש על-ידי התובעת עבור שנים 2011-2012 - זאת בהתאם לתנאי ההתקשרות של הסכם 2009.

בהמשך התגלעו בין מקאן לערוץ 9 מחלוקות מסחריות. מקאן, כך נטען בתביעה, ניסתה לכפות על הערוץ תנאים שלא היו מקובלים עליו ואף העבירה לו טיוטת חוזה שכבר חתומה על-ידי מקאן, שכללה את אותם תנאים שאותם סירב הערוץ לקבל. בפועל לא נחתם חוזה, והבסיס עד לרגע זה ממשיך להיות החוזה שנחתם ב-2009.

מקאן-אריקסון דוחה את טענות ערוץ 9: "ערוץ 9 בחוסר תום-לב מוחלט התנער מהסכם מפורש בין הצדדים, הסכם שעל בסיסו נטלה יוניברסל מקאן התחייבויות מול לקוחותיה, תוך שהוא מסב לחברה וללקוחותיה נזקים כבדים. יוניברסל מקאן שוקלת את המשך צעדיה".