3 נקודות שחורות לסוף שבוע ארוך

זה רעיון שקל להתאהב בו: יותר פנאי, יותר חופש. אך לפני שמתחתנים איתו - בואו נחשוב

1. המגזר הפרטי יפגע

רוב מקומות העבודה כיום רואים בחוק שעות עבודה ומנוחה כהמלצה בלבד. להוציא מקומות עבודה מאורגנים כמו במגזר הציבורי ובמגזר התעשייתי, אין הרבה עובדים שמניחים היום את העט בשעה 16:00 או בשעה 17:00 והולכים הביתה.

לכן, לחשוב שאפשר לוותר על יום עבודה מלא ביום ראשון ועל חצי יום עבודה ביום שישי תמורת "חצי שעה נוספת" בכל יום, זה חוסר הכרה של שוק העבודה או זריית חול בעיניים, במקרה הגרוע. הסיבה פשוטה: לא ניתן לבקש מעובד שממילא לא עובד על-פי שעות ברורות ובטח שלא על-פי חוק שעות עבודה ומנוחה המחייב בין היתר תשלום על שעות נוספות, להישאר חצי שעה נוספת.

אתמול הוא סיים לעבוד ב-18:37, היום הוא יסיים אולי ב-19:15, אין לדעת. עבור חברות ביטוח, משרדי עורכי דין, משרדים לראיית חשבון, גופי תקשורת וכן הלאה, זה יהיה פשוט איבוד של יום עבודה.

אם בכל זאת המעבר לסוף שבוע ארוך יביא להארכת יום העבודה, הרי שההצעה של סילבן שלום היא בלתי חברתית בעליל. לכאורה הוא מציע יותר זמן עם הילדים בסוף השבוע, אבל ילדים צריכים אבא ואמא גם במהלך השבוע - מה לעשות. ממילא הישראלי הממוצע עובד הרבה יותר מהמקביל שלו באירופה, כך שלא בטוח שעוד יום לטיולים בסוף השבוע יפצה על זה.

2. הנשים יפגעו

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מאמין באמת ובתמים בסוף השבוע הארוך, אבל הוא אינו בטוח בנוגע להיתכנות המהלך בעיתוי הזה. הבעיה היא שהאמונה שלו נוגדת את כל המספרים שמציגים לו חבריו התעשיינים.

"בדקנו את זה מכל הכיוונים, איך שלא מסתכלים על זה אנחנו רואים ירידה בתפוקה ובפריון", אומר ל"גלובס" אחד הגורמים הרציניים ביותר בתעשייה.

"גם כשמוסיפים חצי שעה ביום התפוקה השולית פוחתת, כי השעה האחרונה ממילא לא יעילה כמו השעות הראשונות", הוא מוסיף.

לדבריו, הארכת יום העבודה עלולה לפגוע במיוחד בנשים, משום שכלל לא בטוח שהגנים ובתי הספר יתיישרו בדיוק לפי התוכניות של סילבן שלום. אותן נשים עלולות לצמצם את משרתן בשל כך, וזאת בניגוד גמור לאג'נדה הכללית של שילוב יותר נשים בשוק העבודה.

אותו גורם מסביר כי המעבר לסוף שבוע ארוך עלול לפגוע גם בעבודה במשמרות: "היום מקובל שמשמרת ראשונה היא 9 שעות, משמרת של אחה"צ היא 8 שעות ומשמרת הלילה היא 7 שעות. אין לי דרך להוסיף חצי שעה כי אין לי יותר מ-24 שעות".

אפשר כמובן לקבוע שכל משמרת תעמוד על 8 שעות באופן שווה, אבל אז יצטרכו לתגמל עוד יותר את העובדים במשמרת לילה. כמו שאומרת עו"ד תמר גולן: "עובדים מבקשים פיצוי על כל שינוי, גם אם לכאורה הוא לטובתם. המשמעות היא שכל הסיפור הזה יעלה הרבה מאוד כסף, כפי שהיה כשהמשק עבר לחמישה ימי עבודה. אז היה היגיון לוותר על יום שישי כי העבודה בו לא יעילה, והפעם לעומת זאת אנחנו עומדים לאבד מאות אלפי שעות עבודה בלי שאני רואה איך מישהו ירוויח מזה".

3. החסכונות יפגעו

סילבן שלום טוען שהישראלים חוסכים יותר בהשוואה עולמית, ועל כן הם יכולים לצרוך יותר. המעבר לסוף שבוע ארוך יהפוך ליום חג עבור רשתות השיווק והסוחרים בכלל, שיגדילו משמעותית את הפדיון ביום ראשון.

אנחנו מאוד רוצים לפרגן לסוחרים, אלא שלא בטוח שמדיניות כלכלית נבונה צריכה לעודד את הישראלי "החסכן" להוציא את כספו דווקא על שופינג ביום ראשון.

זה נכון שהצריכה יוצרת מעגל של נהנים ממנה, אבל בעידן שבו גביע קוטג' עלה עד לפני רגע 8 שקלים, קצת חיסכון זו לא מילה גסה. דור של צעירים (שכבר אינם כל כך צעירים) שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה היום, בטח יעריכו את מעט החיסכון של הוריהם.

מספר שעות עבודה ממוצע לעובד בשנה
 מספר שעות עבודה ממוצע לעובד בשנה