ראש אמ"ן: איראן מנצלת טלטלה במזה"ת להעמקת חדירה

ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי בסקירה על איראן בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "איראן פעלה באופן ישיר בלבנון, בארגון יום הנכבה ויום הנכסה. היא עושה מאמצים להבטיח שאירועי מחאה מסוג זה יימשכו"

איראן מעמיקה את חדירתה במזרח התיכון, כך אמר היום ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי בסקירה בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "איראן מנצלת את הטלטלה במזרח התיכון להעמקת חדירתה למדינות וארגונים, בהם סוריה, לבנון, מצרים, סודן, תימן, עזה ועיראק. היא פועלת להשפיע על תוצאות התהליך הפוליטי במצרים באמצעות מאמצים להתחבר לאחים המוסלמים".

לדבריו, לאיראן היה גם חלק גדול באירועים שהיו בגבול ישראל-סוריה ביום הנכבה והנכסה. "איראן פעלה באופן ישיר בלבנון, בארגון יום הנכבה ויום הנכסה. היא עושה מאמצים להבטיח שאירועי מחאה מסוג זה יימשכו", אמר כוכבי.

ראש אמ"ן סיפר לחברי הכנסת כי איראן וחיזבאללה אף מסייעות באופן אקטיבי למשטר הסורי בדיכוי המהומות וכי הן מעבירות לסוריה אמצעים לפיזור הפגנות, ידע, וסיוע טכני.

"המוטיבציה הגבוהה של איראן ושל חיזבאללה לסייע נובעת מתוך החשש העמוק שלהן מהשלכות האירועים, ובעיקר מאובדן השותפות עם הסורים וזליגת האירועים לשטחן", המשיך כוכבי.

כוכבי התייחס לשינויים אפשריים בסוריה ואמר כי "שינוי משמעותי במצב השלטון יחליש מאוד את הציר הרדיקלי, גם אם אסד יישאר בתפקידו", הוסיף. לדבריו, "אסד מבין היום שהפתרון אינו יכול להגיע רק בשימוש באמצעים צבאיים, לכן הוא פונה לדרך של רפורמה. אסד מאמין היום לנאמנות של הצבא ופחות למשטרה. אי אפשר לזלזל בחבילת הרפורמות שהוא התחיל לקדם. הרפורמות האלה נוגעות לשיפור תנאי השכר, סובסידיות, פתיחה ואיתור של מקומות עבודה".