תחסכו, תשקיעו

גם אם המהפכה לא תגיע, יש מגוון הוצאות שניתן לצמצם ע"י התנהלות צרכנית נבונה

השבוע קראתי ב"גלובס" שמחירי המזון בישראל בין השנים 2005 ל-2010 עלו בשיעור של 12.7%, לעומת עלייה של 1.1% בלבד בגוש האירו. בהחלט מרגיז, ומצדיק את "מחאת הקוטג'". יחד עם זאת - ואשמח להתבדות - קשה לי להאמין כי מאות אלפי "לייקים" בפייסבוק כשלעצמם יכולים להוביל למהפכה של ממש.

מדוע? כי הצרכן הישראלי הממוצע אינו בקיא בענייני צרכנות נבונה, מה שאפשר, ולצערי יאפשר גם בעתיד, לטייקונים לעשות במשק כרצונם. בארצות-הברית, למשל, העלאות מחירים דרמטיות כאלה לא היו עוברות בשקט. כאן בארץ, כבר אחרי ימים מספר הציבור חזר לרכוש קוטג'ים, כמו גם את שאר מוצרי החלב, שמחיריהם לא ירדו כלל.

אולם גם אם המהפכה לא תגיע בקרוב, יש מגוון רחב של הוצאות שהתנהלות צרכנית נבונה יכולה לצמצם את העלויות שלהן כבר עתה. אגב, האם אתם תוהים מדוע טור בענייני השקעות עוסק בצמצום ההוצאות? ובכן, צמצום הוצאות משמעותו יותר כסף פנוי לא רק להנאות החיים - אלא גם להשקעות.

אחד התחומים, שאפשר לחסוך בו הרבה כסף, הוא בענייני הרכב - הוצאות הביטוח, למשל. יכול להיות שלא שמעתם על זה, אבל זה שנים מספר גובה ביטוח החובה אינו זהה בכל חברות הביטוח.

אם תגלשו למחשבון תעריפי ביטוח החובה באתר של משרד האוצר ותמלאו את הפרטים הנדרשים, תגלו כי פער מחירי הביטוח בין החברות השונות יכול להגיע לכמה מאות שקלים לשנה.

במקרה של הרכב שלי, ההצעה הטובה ביותר לביטוח החובה הייתה 1,329 שקל אצל חברת שירביט - לעומת ההצעה היקרה ביותר, 1,600 שקל, אצל הראל.

היות שהכיסוי בביטוח החובה זהה, ברור שכדאי לעשות אותו במקום הזול ביותר. בהנחה שמרבית הנהגים מבטחים את רכביהם בחברות הגדולות כגון הראל, מגדל, כלל או AIG - החיסכון שלכם יכול להגיע לכ-250 שקל בשנה.

בביטוח המקיף החיסכון כבר יכול להגיע לסכומים הרבה יותר גדולים. השנה, למשל, הציעה לי חברת הביטוח שלי (שלא אנקוב בשמה מסיבות מובנות) ביטוח מקיף בעלות של לא פחות מכ-2,600 שקל לשנה. מכיוון שהמחירים אצל חברות הביטוח המוכרות (אלה שאתם רואים בפרסומות) דומים מאוד, לא מפתיע שבמשאל קצר שערכתי בקרב בני משפחתי ומכריי גיליתי כי זאת סביבת המחיר שהם משלמים.

הורדת המחיר מצריכה עבודת משא-ומתן מסוימת, אבל לא משהו שאתם לא יכולים לעשות בעצמכם. כל מה שאתם צריכים זה לקבל הצעת מחיר לביטוח מקיף מאחת החברות הפחות מוכרות, למשל שירביט. כעת, יש בידיכם מחיר שאותו אתם יכולים לשאוף לקבל גם מחברת הביטוח המוכרת שבה אתם מעוניינים לבטח את רכביכם.

אם אתם נהגים נקיים מתאונות, ובמיוחד אם יש לכם היסטוריה ארוכה באותה החברה, שיחה אסרטיבית תוך אזכור הצעת המחיר של החברה המתחרה (והבעת שליטה במרכיבי הביטוח השונים) תעשה את העבודה.

במקרה שלי, מחיר הביטוח הסופי ירד בסופו של דבר ל-1,800 שקל פלוס תו קנייה בסך 100 שקל. חיסכון של 900 שקל בשיחת טלפון אחת!

אם לא הייתה מגבלת מילים בטור, הייתי יכול להמשיך ולהזכיר כאן מגוון רחב של שירותים ושל מוצרים, כגון סלולר, כבלים, אינטרנט, עמלות מסחר, עמלות עו"ש בבנק, ריבית על המשכנתא ועוד, שבהם צרכנות נבונה יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה. האמת, אולי זה רעיון טוב לעוד כמה טורים בנושא בעתיד.

גילוי נאות: אין לכותב שום קשר לאף אחת מהחברות שהוזכרו, והוא מנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com